Köpråd: Saab 9000 Aero

9Femma
15 juli 2009 · 342 Inlägg

2 ägare och sv-såld, sista årsmodell välservad CS-Aero med dokumentation för 30 lakan ...?
Det hade jag faktiskt inte tvekat särskilt länge på.
De flesta exemplar har hunnit byta ägare rätt friskt genom åren, oavsett om det är svensksålt eller import.

Visst, få ägare behöver givetvis inte säga något egentligen då det finns fel ägare som missköter sina bilar.
Men 2 ägare under 13 års tid tycker jag ändå tyder på något gott, väl värt att kolla närmare på om man nu funderar på att köpa just en sådan bil.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
HampusJohansson
15 juli 2009 · 20 Inlägg

Ja precis de är så jag känner också. Jag känner att det är en väldigt ärlig kille som säljer den också.  Det är nästa nya däck på den och de senaste 3 besiktningarna har den gott igenom med blankt papper. Finns i princip ingen rost under bilen dock en liten tumnagel på bakluckan. Och jag kom på att han även sa att centrallåset kunde "hänga" sig på 1 av 100 gånger. Inget jag märkte när jag kollade på den dock. Men jag ska åka och syna den lite mer nog nu i helgen så får jag se hur de känns.

Funkiee Saab älskare!
15 juli 2009 · 4 597 Inlägg

köp den, du kommer inte o ångra dig! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
SaaB_Turbo
15 juli 2009 · 336 Inlägg

Låter som ett bra objekt, minns när jag köpte min för ca:3år sen, fick då betala 51K, så jag tycker det låter som ett kap tongue
Lyssna efter missljud från motor och låda, drivknutar och annat.
AC fungerade inte skrev du, kolla om du får fram någon felkod på den, så du ser vad det är för fel, tryck in knappen llängst upp till höger och längst ner till vänster så får du fram en siffra(Om jag inte minns fel). Hittar dock inte vad dom betyder, men vet att det ska finnas på www.stcs.nu

IceEyes Varningar: För många..
15 juli 2009 · 2 552 Inlägg

Stirra dig inte blind på miltalet, om den nu är välvårdad och regelbundet servad så är 32 000 mil inga problem.

Och det där med hård körning, det är en Saab 9000 Aero, ingen Smart Fortwo tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
HampusJohansson
16 juli 2009 · 20 Inlägg

Tack för alla svaren. Jag åker och kollar på den i början av nästa vecka igen så får jag se hur de blir. smile

fredde85
6 augusti 2009 · 1 798 Inlägg

Jahapp blev de någon aero?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Bjork OEM <3
6 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

Om du inte köpt så kan jag tipsa dig om denna www.garaget.org/Spexarn
hans gröne 9000 är 4-sale

OEM <3
Rquired Allmänt envis
6 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

30k för en Saab 9000 i dagar som dessa?! yikes Du kan ju få en 9-5a för dom pengarna och det är så väldigt mycket bättre bil...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Gizmojohan
6 augusti 2009 · 3 295 Inlägg

Rquired skrev:
30k för en Saab 9000 i dagar som dessa?! yikes Du kan ju få en 9-5a för dom pengarna och det är så väldigt mycket bättre bil...

kan du specificera det du just har skrivit lite?

Rquired Allmänt envis
6 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Slave_joe skrev:

Rquired skrev:
30k för en Saab 9000 i dagar som dessa?! yikes Du kan ju få en 9-5a för dom pengarna och det är så väldigt mycket bättre bil...

kan du specificera det du just har skrivit lite?

http://www.blocket.se/halland?q=saab+9- … &md=th

Helt enkelt, 30k för en Saab 9000 är för mycket smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Gizmojohan
6 augusti 2009 · 3 295 Inlägg

fast det var ju inte riktigt det jag frågade, söka på blocket kan jag göra själv big_smile
hur är en 9-5:a bättre en en 9000?

AndreasPlars
8 augusti 2009 · 1 062 Inlägg

Jäkla dum jämförelse och ta upp en 9-5:a mot en 9000Aero som har bättre motor, inredning, utséende, prestanda osv.
Men hittar man en 9-5Aero med samma miltal och i samma skick för 30k så kan man ju iaf börja fundera på saken.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TT-Avant
8 augusti 2009 · 6 851 Inlägg

Slave_joe skrev:

Rquired skrev:
30k för en Saab 9000 i dagar som dessa?! yikes Du kan ju få en 9-5a för dom pengarna och det är så väldigt mycket bättre bil...

kan du specificera det du just har skrivit lite?

Håller med föregående talare, hur är en 9-5 bättre? Jag kan hålla med om att den är nyare och kanske lite "modernare" till utséendet. Men att den är bättre vet jag ej om det stämmer...?roll

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 augusti 2009 · 3 404 Inlägg

Slave_joe skrev:
fast det var ju inte riktigt det jag frågade, söka på blocket kan jag göra själv big_smile
hur är en 9-5:a bättre en en 9000?

Jag som kör och har åkt 9000 sen jag föddes och 9-5 sedan '99 har tyvär konstaterat att 9000 generellt är av bättre kvalitet. Inte mycket bättre men det är märkbart, speciellt på senare 9-5or som tyvär har blivit mycket enklare och av billigare utförande. Kan som exempel nämna lastnätet på sc som känns riktigt bra och stabilt på tidigare modeller, på senare bilar däremot känns just detta riktigt rangligt.

Det som är uppenbart mycket bättre i 9-5an är design och till viss del även förarmiljön med multifunktionsratt, renare instrumentering m.m. Även lådorna (som det ska va ett sånt jäkla gnäll om) blev bättre fom '97-98 dvs 9-5 samt  de absolut sista 9000 fick en ny bättre diff som ska göra lådan lite mer hållbar.

Senast redigerat av TenZer (8 augusti 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang