4947
Sök

Inget tryck i bromspedal... Volvo 740 Gl -88

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Tjosan!

Jo deä r så här att jag hjälper farsan igång med bilen.. Men jag har bytt ut alla broms ok runt om.. nya skivor med belägg och fått dragit 4 nya koppar rör och jag har kollat så att alla är täta och inte läcker ut olja eller drar tjyvluft..  jag har luftat systemet så att de inte kommer ut någon luft.. kommer REN olja.

Men pedalen är hur lätt som helst.. vad kan felet vara ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Överladdad!
530 Inlägg
25 juli 2009
sitter luft kvar uppe i huvudcylindern. sitter två luftnipplar där.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

4 001 Inlägg
25 juli 2009
du har inte bytt plats på oken? ganska vanligt att vänster ok hamnar på höger sida & vice versa och då hamnar luftnippeln neråt och man får inte ut luften.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 652 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
du har inte bytt plats på oken? ganska vanligt att vänster ok hamnar på höger sida & vice versa och då hamnar luftnippeln neråt och man får inte ut luften.

Nej de sitter allt rätt. för de kommer ingen luft, eftersom luft stiger uppåt.. finns inga andra saker de kan fela på?

4 001 Inlägg
25 juli 2009
XeptiQ skrev:
kolvas skrev:

Nej de sitter allt rätt. för de kommer ingen luft, eftersom luft stiger uppåt.. finns inga andra saker de kan fela på?

det var därför jag fråga så du inte bytt plats på dom, jag har nog varit med om det 20-30ggr.

Det kan vara så att huvudbromscylindern är kass, dom kan gå sönder ifall man trampar dom i botten när det är gamla cylindrar.
Kolla också så det inte är en bromsslang som är kass, pumpa upp tryck och håll det å kolla så inte någon slang sväller ovanligt mycket, dom ska i stort sett inte svälla någonting

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

509 Inlägg
25 juli 2009
Hur mycket bromsvätska har du fått ut vid oken fram/bak höger/vänster och beskriv gärna hur du gjorde när du luftade

1 652 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
XeptiQ skrev:
kolvas skrev:

det var därför jag fråga så du inte bytt plats på dom, jag har nog varit med om det 20-30ggr.

Det kan vara så att huvudbromscylindern är kass, dom kan gå sönder ifall man trampar dom i botten när det är gamla cylindrar.
Kolla också så det inte är en bromsslang som är kass, pumpa upp tryck och håll det å kolla så inte någon slang sväller ovanligt mycket, dom ska i stort sett inte svälla någonting

hmm okej, för jag vet att jag har en vriden slang på vänster sida, men de är ytterst lite men kan fixa till den.

Mm, för detta med tryck på pedal har jag när motor är av stängd, då tar de i topp men så fort jag startar den så känns den som kopplingen smile men för att ute sluta att de inte var vacuumklockan så testade jag att koppa genom min bil, och de var samma fel där med. men jag vet att min fungerar...

1 652 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Hur mycket bromsvätska har du fått ut vid oken fram/bak höger/vänster och beskriv gärna hur du gjorde när du luftade

Hmm, hur menar du hur mycket.. mjoo, jag köpte 3 liter bromsvätska, jag började med tömma bilen på bromsvätska och sen drog nya rör till oken, de som var " ruttna ". sen monterade jag dit alla skivor, la i beläggen i oken och sen skruva dit allt..
Sen drog jag fast alla nya slangar.. Sen fyllde jag upp behållaren, sa till farsan att trampa upp trycket i pedalen så jag kunde öppna nippeln för att få ut all luft.

Så till frågan, jag/man mäter inte hur mycket vätska man får ut per ok smile

TBM NINJA
917 Inlägg
26 juli 2009
Burnout89 skrev:

word, hjälpt far med hans bil också, samma sak, det pumpar ren olja men när du komemr åt luften i huvudcylindern kommer du se ett stort svamp moln i dump slangen (asså koppla en gammal genomskinlig slang på nippéln

om det nu inte skulle vara ngt annat fel..
Senast redigerat av henke_92 (26 juli 2009)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

1 652 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
henke_92 skrev:
Burnout89 skrev:

word, hjälpt far med hans bil också, samma sak, det pumpar ren olja men när du komemr åt luften i huvudcylindern kommer du se ett stort svamp moln i dump slangen (asså koppla en gammal genomskinlig slang på nippéln

om det nu inte skulle vara ngt annat fel..

jaså okej, du har ingen bild på cylindern så blir e lite lättare för mig att hitta de.. vore tacksam för de smile

3 295 Inlägg
26 juli 2009
XeptiQ skrev:
Tjosan!

Jo deä r så här att jag hjälper farsan igång med bilen.. Men jag har bytt ut alla broms ok runt om.. nya skivor med belägg och fått dragit 4 nya koppar rör och jag har kollat så att alla är täta och inte läcker ut olja eller drar tjyvluft..  jag har luftat systemet så att de inte kommer ut någon luft.. kommer REN olja.

Men pedalen är hur lätt som helst.. vad kan felet vara ?

du har hällt i fel saker ifall det kommer ren "OLJA", det ska vara bromsvätska i bromssystemet.. vätska är inte olja wink

1 652 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Lol, jo men bromsvätska är en sort av olja pucko smile

190 Inlägg
26 juli 2009
XeptiQ skrev:
Lol, jo men bromsvätska är en sort av olja pucko smile

bromsvätska eller bromsolja som de flesta säger, så är den faktiskt en vätska mer än en olja. Den består av en blandning av glykoletrar, glykolestrar och diverse tillsatsmedel.

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

1 652 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Hmm okej ska jag få mig en undervisning i vätskor eller få hjälp med mitt problem?

518 Inlägg
26 juli 2009
du ska få en undervisning i vätskor såklart wink

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Överladdad!
530 Inlägg
26 juli 2009
Såg nu att du bara har försökt pumpa för att få ut luften.. brukar funka men inte alltid.
låna en riktig bromsluftare eller vacumsug . så ska du se att de ligger luft kvar.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

1 652 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Burnout89 skrev:
Såg nu att du bara har försökt pumpa för att få ut luften.. brukar funka men inte alltid.
låna en riktig bromsluftare eller vacumsug . så ska du se att de ligger luft kvar.

mm men jag var in bort till polaren.. han jobbar på volvo och han sa till mig så här.

Om de inte läcker runt oken eller den lilla fördelaren under cylinden så är de mycket luft kvar i huvudbroms cylindern. men DE FINNS INGA luftnypplar på huvudbromscylindern sa han smile Men däremot kan jag skruva loss alla utgående rör och börja pumpa. för han tror att de är massa luft kvar där så ska göra detta om inte far min hinner före.. smile

TBM NINJA
917 Inlägg
26 juli 2009
XeptiQ skrev:
Burnout89 skrev:

mm men jag var in bort till polaren.. han jobbar på volvo och han sa till mig så här.

Om de inte läcker runt oken eller den lilla fördelaren under cylinden så är de mycket luft kvar i huvudbroms cylindern. men DE FINNS INGA luftnypplar på huvudbromscylindern sa han smile Men däremot kan jag skruva loss alla utgående rör och börja pumpa. för han tror att de är massa luft kvar där så ska göra detta om inte far min hinner före.. smile

kånstigt där inte e nippel, men jag tror min fars huvudcylle var eftermarknads så kanske därför där va nippel

men jag tror du får dra dig i skinnet å göra som din kompis på volvo säger hmm

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

1 652 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Haha ja preics.. för farsan pratade också på att de var nippel på 140.. och äldre 244er.. men inte på de nya.. men de får bli så iaf.. hoppas verkligen de är detta som är felet annars vet jag inte alls vad man ska göra för jag har ingen lust att köra in bil fan till en verkstad hmm

1 652 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Bumpar lite.. felet ej ännu löst sad Var in till Volvo och pratade lite om detta men vet inte om man alltid vågar lite på dem. Alla vet ju att de vill att man ska komma in med bilen ^^

Men de sa iaf så här till mig. Efter jag har lyftat om alla ok så de bara kommer ren vätska och inget luft så ska de vara okej... Men när bilen är avstängd så är pedalen hård som den ska vara men så fort jag startar den så är den som kopplingen fortfarande..

Tror ni att de kan vara  Membranet i hjälpservon ( bromsklockan ) som är trasigt? Om de är så, hur lätt kan de gå sönder?

Sök