3240
Sök

Allvarligt motor fel på audi s3?

313 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
hej!
har funderat på om det är ett stort fel på min s3.
jo de började med att det kom vit rök från avgasröret. började när jag skulle stanna och kyla turbon så efter typ 1 minut så började det ryka vit. sedan när jag startar bilen nån timme senare eller dagen efter så har det helt försvunnit och samma när jag kör. kommer bara tillbaka när jag ska kyla turbon. men inget jag la tid på för bilen går som den ska så det problemet släppte jag. sedan nu idag så började bilen koka och kom upp i 120 grader. körde snällt och försiktigt hem och stannade imellanåt så den gick ner till 90 grader osv osv.... tänkte direkt att det bara är termostaten som är kass men det slog mig nu att det kanske är kopplat med felet med den vita röken. eller jag kanske är helt ute och cyklar? bilen går som den ska annars....

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

1 255 Inlägg
1 augusti 2009
Kollat om du har vatten i kylet kan ju va topplockspackningen som åkt så den tar in vatten i motorn o utan vatten i kylaren kokar de rätt lätt =P

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
1 augusti 2009
Låter presis som topplockspackning, gör ett komp prov

tjooolihoo

313 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Anubis skrev:
Kollat om du har vatten i kylet kan ju va topplockspackningen som åkt så den tar in vatten i motorn o utan vatten i kylaren kokar de rätt lätt =P

tror inte att topplockspackningen åkt eftersom den inte tar vatten från vattenpumpen...
men var fan sitter termostaten på denna? e ju så jävla trångt så man ser ju ingenting :S

313 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
hmm...kollade olje stickan och locket till motoroljan och där syns inget vitslammigt vilket de skulle göra om de fanns vatten i motorn. tror mindre på att de skulle vara topplockspackningen då.kanske bara en liten spricka i den vem vet... ingen annan här som tror sig på vad det kan vara för fel som man själv kan kolla upp här och nu?

Allfixare
1 475 Inlägg
1 augusti 2009
Det kan vara toppackningen iaf, den kan trycka ut kompression i kylet iaf. varför tror du att det skulle vara termostaten om den kokar?? är termostaten konstig så ska den vara ganska normal i tempen när du kör om inte så blir den kallare, inte kokar. Vad menar du med att den inte tar vatten från vattenpumpen?? Vattenpumpen ser ju bara till så vattnet cirkulerar. DEN kan ifs vara boven i dramat då det är ganska vanligt att impeller vittrar sönder eller släpper från axeln i pumpen så impellern inte roterar och därmed står vattnet stilla i motorn och då kokar den.

313 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
fish skrev:
Det kan vara toppackningen iaf, den kan trycka ut kompression i kylet iaf. varför tror du att det skulle vara termostaten om den kokar?? är termostaten konstig så ska den vara ganska normal i tempen när du kör om inte så blir den kallare, inte kokar. Vad menar du med att den inte tar vatten från vattenpumpen?? Vattenpumpen ser ju bara till så vattnet cirkulerar. DEN kan ifs vara boven i dramat då det är ganska vanligt att impeller vittrar sönder eller släpper från axeln i pumpen så impellern inte roterar och därmed står vattnet stilla i motorn och då kokar den.

förlåt mig jag skrev helt fel:P...jag menar inte vattenpumpen utan vattenbehållaren där du fyller på vattnet. där ser man att den inte snor åt sig vatten menar jag.
sorry för fel skrivningen lol

men de du menar att om termostaten är kass så skulle de inte börja koka. det förstår jag inte, för vad jag har fått lära mig så är termostaten kass så börjar den koka.....

1 059 Inlägg
1 augusti 2009
vanligt att axeln knäcks på vattenpumpen på s3orna. vet 2 st som det hänt.behöver ju inte va det men dom hade typ samma felsymtom som du beskriver.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

313 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
racefan skrev:
vanligt att axeln knäcks på vattenpumpen på s3orna. vet 2 st som det hänt.behöver ju inte va det men dom hade typ samma felsymtom som du beskriver.

okej men e de allvarligt?

1 059 Inlägg
1 augusti 2009
ja du bör inte köra med den då den kommer koka eller kokar på vissa ställen i toppen,

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

313 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
racefan skrev:
ja du bör inte köra med den då den kommer koka eller kokar på vissa ställen i toppen,

nä för fan jag kommer inte köra en meter! men rent logiskt så tycker jag att det kan vara axeln som e av. men de e bara till att lämna in den på en verkstad och få besked på vad det är.

Allfixare
1 475 Inlägg
1 augusti 2009
ja jag menar att det är ovanligare att termostaten fastnar i stängt läge än att den fastnar öppen. Är den öppen blir ju inte bilen riktigt varm, men visst skulle fastna i stängt läge kan jag köpa att den kokar. Dock förklarar ju detta inte varför den vitryker ibland. så på nåt sätt kommer det vatten IN i motorn. DVS genom topp packningen ELLER så kan ju turbon ha spruckit, men det är nog inte att räkna med. Gör ett komp prov och kolla vattenpumpen.

313 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
fish skrev:
ja jag menar att det är ovanligare att termostaten fastnar i stängt läge än att den fastnar öppen. Är den öppen blir ju inte bilen riktigt varm, men visst skulle fastna i stängt läge kan jag köpa att den kokar. Dock förklarar ju detta inte varför den vitryker ibland. så på nåt sätt kommer det vatten IN i motorn. DVS genom topp packningen ELLER så kan ju turbon ha spruckit, men det är nog inte att räkna med. Gör ett komp prov och kolla vattenpumpen.

okej jag förstår hur du menar.japp de får göras snarast! tack för tipsen big_smile

313 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
hallå! jag har nu fixat bilen! och det var vattenpumpen som var kass. ett sorts kugghjul på pumpen var helt nerslitet. även runt detta hjul satt någon slags ring som var gjord av plast som hade gått isönder(väldigt vanligt på audi)detta ersattes med aluminium. väldigt glad att det inte var topplockspackningen.tack för alla svar!

Sök