Jättekonstigt startproblem e36 320 -92

matheus
29 juni 2009 · 181 Inlägg

Tja!

Har en e36 320 från 92 som en dag ínte ville starta när jag skulle ut och köra i ösregnet, trots att den har gått som en klocka innan. Har kollat alla stift och dom ser bra ut. Kollade om det blev gnista medans jag ändå höll på, men det blev det inte.
Har även testat att starta med starthjälp och startgas samt att jorda motorn utan resultat. Den går dock att rulla igång och går relativt bra då. Den svartryker lite vid start och misständer ibland när man trycker hårt på gasen.
Den går konstigt nog att starta med nyckeln när den är varm, vilket jag inte fattar nånting av alls faktiskt.
Vore trevligt med snabba svar på vad felet kan vara smile

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
SlIdE
1 juli 2009 · 121 Inlägg

du har inte tvättat bilen nyss?

fick in vatten på både cabben och m3:an i databoxen när jag körde den genom tvätten på jobbet.
om så är fallet sitter boxen i torpedväggen till vänster om motorn. ta bort skydds plasten först sen 4 skruv som håller fast den och av med klämman så har du den i handen bara att skruv isär och blåsa rent försiktigt. är torx skruv till boxen.
vanligt att dräneringarna blir täta och det rinner över och direkt ner i boxen.

matheus
2 juli 2009 · 181 Inlägg

Okej det ska jag gensat ta mig en titt på. hoppas verkligen att det är felet. blir ju tokig när den inte funkar tongue
Tackar så mkt för hjälpen big_smile

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
matheus
3 juli 2009 · 181 Inlägg

Har kollat boxen nu, men den gick inte att öppna. Däremot så satt det en till box under handsfacket som jag fick tips om av en polare att det också kunde rinna in vatten i. Så den plockade jag bort och öppnade upp. Men den var hur torr som hellst. Fast jag blåste den iaf för att vara på den säkra sidan. Men den startar fortfarande inte.
Någon som har fler idéer på vad felet kan vara?

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
SlIdE
5 juli 2009 · 121 Inlägg

boxen ska gå att öppna från undersidan ta bort torxen och sen vika ut plåten har jag för mej gjort detta på m3:an och cabben kan inte vara mycke skillnad.

jes
5 juli 2009 · 582 Inlägg

Det är inte så att nån har varit framme o jävlas med dej.låter skumt att den är helt död från att ha fungerat klockrent över en natt

hej
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
5 juli 2009 · 3 585 Inlägg

Provat att köra med starthjälp ifrån bil. Skulle kunna vara "DME" relät som är slut. (styrbox relät) är det vita relät utanför säkringslådan och kostar 275kr nytt på bmw. Eller låna av någon för att utesluta.

Min startade när jag hade hög spänning. Kan även fungera att slå på det.

Jag skulle provat.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
matheus
5 juli 2009 · 181 Inlägg

SlIdE; Aha skulle man bända plåt också, missade visst att läsa den delen. haha:P Men imorgon ska jag iaf ta bilen till nån lurk som kan läsa av felkoder från bilen osv. visar inte det ngt så blir det till att plocka ut boxen igen och bråka med den smile
   jes; om det nu är så, så har någon lyckats att fixa världens lustigaste fel tkr jag
   ToTTen; Ja som jag har skrivit tidigare så har jag testat med starthjälp och mkt annat. Men jag ska ta och banka å slå lite på det där relät som du pratar om för att se om det blir bättre. eller som sagt, faktiskt testa ett annat för att utesluta.

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
matheus
7 juli 2009 · 181 Inlägg

Ehm... Nu är det ju som så att när jag skulle ta rulla igång bilen och köra till killen som skulle läsa av felkoder så startade den inte ens på rull... Börjar faktiskt bli irriterad på bilen nu.. Det konstiga (tycker jag) är att den startade på rull förut. men nu gör den inte ens det längre.. varför?

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
matheus
12 augusti 2009 · 181 Inlägg

Felet löst! Det var vevaxellägesgivaren.
typ tusen spänn hos BMW. ett rimligt pris om man vill ha en fungerande bil tycker jag. smile

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang