2490
Sök

Nissan Almera -99 Problem att starta när den är varm!?

2 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
I förrgår när jag skulle åka ifrån IKEA så sätter jag nyckeln i tänningslåset och vrider om...
Bilen startar inte. All el verkar funka i bilen men motorn vill inte ens försöka starta?
Efter några försök att rycka i sladdar och dylikt under motorhuven samt ett misslyckat försök att rulla igång bilen så startar plötsligt bilen när jag vrider om nyckeln?

När jag kommer hem till min egen parkering så vill jag kolla om det var något tillfälligt (typ glapp) så jag provar att stänga av och på bilen igen. Jag märker att det går lite trögre att starta motorn så jag provar igen och denna gång går det ännu trögre. Efter ytterligare ett försök så startar nu inte bilen alls. Den försöker inte ens. Precis samma fenomen som tidigare.

Dagen därpå så går jag ut till min bil igen och nu startar den helt plötsligt utan några som helst problem?
Det första jag gör är att åka till Biltema och införskaffar mig ett nytt bilbatteri som jag aldrig bytt på bilen.
Jag tar med mig verktyg utifall jag skulle bli ståendes på parkeringen utanför biltema men utan problem så lyckas jag starta bilen och ta mig hem. Väl hemma så provar jag åter igen att starta bilen, av, på, av, på. Efter varje försök så noterar jag hur bilen bara blir mer och mer svårstartad och slutligen så går det inte alls. Lampor lyser och fläktar går. Inga varningslampor lyser. Bara bilmotorn som inte startar helt plötsligt.
Jag byter mitt batteri och bilen startar utan problem. Nu med facit i handen så tror jag att bilen startar pga att den fått vila och kyla av sig under tiden som jag bytte batteri. Inte det faktum att det är ett nytt batteri i bilen.

Jag tar åter en sväng med bilen för att sedan få bekräftat att det INTE är batteriet. Samma problem igen?!

Det verkar som att när bilen blir för varm så går den inte att starta? Första gången jag vrider om nyckeln så startar den hur fint som helst när den är kall. Gång nummer 2 går det lite tyngre osv...

Någon som har en aning om vad problemet ligger? Startmotorn? Själv är jag helt novice när det gäller bilar!

1 339 Inlägg
12 augusti 2009
Låter som att det är startmotorn som är påväg att ge upp

2 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Ok, betyder det att jag måste köpa en helt ny startmotor eller går den att laga?

Sök