3306
Sök

Polo 1.6, 99. Motorn överhettas men går att köra om värmen är på max

2 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Någon som vet vad detta problem kan vara? Hör att det antingen kan vara topplockspackning eller något som heter topkåpspackning? Kan köra bilen om jag har full värme på...Blir inte klok på detta, vad tror ni är felet? vad skulle det kunna kosta?

Tack för svar!

4 586 Inlägg
11 augusti 2009
Lista på vad du kan kolla upp:

1.Ifall kylfläken går?
2. Färg på oljan?
3. Missljud ifrån vattenpumpen?
4. Termostaten som inte öppnar sig?(troligaste felet)

Vid kontroll av termostaten så är det lättast att känna på slangen till den. Den ska vara lika varm som alla andra när motorn fläkt går

erixon89
11 augusti 2009
Topplockspackningen.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
11 augusti 2009
Ett bra sätt att känna statusen på termostaten är att jämföra övre o nedre kylarslangen, den övre ska vara varm i jämförelse med den nedre när motorn är varm ordentligt. Båda får inte vara varma o båda får inte vara kalla...

Edit: jag skulle börja med att byta termostaten. eftersom det finns cirkulation på vattnet när värmen är på så borde vattenpumpen funka.
Senast redigerat av henke_99 (11 augusti 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Smålänning
7 887 Inlägg
11 augusti 2009
Termostaten är en kass konstruktion på dem motorerna... Skulle tippa på det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 207 Inlägg
11 augusti 2009
För att kolla om topplockspackningen har farit kan göra dessa små tester.

Kolla färgen på motoroljan. Om den är vit eller grå så betyder det att det har kommit in vatten i oljan, vilket oftast tyder på att topplockspackningen (cylinderpackning tror jag facktermen är) har farit.

Kolla på avgaserna, ryker det mycket vitfärgad rök, har nog packningen sagt sitt.

På min audi som jag hade kunde man även känna lite avgaslukt från expansionskärlet.

Bli bilen även varm om du kör i högre hastigheter?

Kan tillägga att byta topplockspackning  brukar gå på runt 3k-5k kr. Kan bli mycket dyrare om du kört toppen så varm så att den slagit sig.

2 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Verkar vara termostaten. Inget vatten eller så i oljan. Kylarfläkten kommer inte igång och det verkar inte som om termostaten "öppnar sig"...Blir att köpa en ny på mekonomen och sedan till någon verkstad som kan ordna det. Tack för er hjälp

4 586 Inlägg
5 710 Inlägg
13 augusti 2009
henke_99 skrev:
Ett bra sätt att känna statusen på termostaten är att jämföra övre o nedre kylarslangen, den övre ska vara varm i jämförelse med den nedre när motorn är varm ordentligt. Båda får inte vara varma o båda får inte vara kalla...

Båda kommer att vara varma även på en väl fungerande motor med hel termostat.
Kylet kyler inte så många grader som man kan tro.....

Men helt klart är det en bra metod för att se om termostaten släpper ut något vatten i kylet.
Är slangar + kyl kalla vid varm motor är det ju bergsäkert termostaten.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök