2715
Sök

Kylarvätske läckage, Audi 80 2.0e -95

2 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Hej!

För ett par veckor sedan inhandlade jag en audi 80 2.0e -95 som gått 27 000 mil.

Vid provkörning gick bilen hyfsat bra, behövdes ett kamrersbyte, olja och oljefilters byte samt tändstift. Sagt och gjort bytte alla remmar inkl. AC remmen. Strax därpå upptäcker jag att kylarvätska nivån var låg i expansionskärlet, så jag fyller på. Har följt detta nu i en vecka och den verkar dra ca 1-2 dl per mil som jag kör ibland mer och jag fyller på vanligt vatten ca varannan dag. verkar bara läcka då jag kör bilen.

Det finns en vit-brunaktig sörja i oljepåfyllnings locket. men oljan på stickan ser bra ut, vattnet och glykolen i expansionskärlet ser ut som vanligt och ingen bubbelbildning eller olja verkar ha kommit in. Vattenpumpen är snustorr och jag kan inte hitta något ställe där det rinner ifrån. bilen startar lätt och är inte orkeslös, snarare tvärtom går riktigt bra och accelererar jämnt och fint efter rem bytet.

Ska kanske passa på att tillägga att när vi bytte oljan så upptäckte vi samma sörja som fanns i oljelocket i vevhusventilationen och i röret som ansluter från vevhusventilationen till motorn, båda dessa rengjordes då. Värt att veta kanske är att den ligger jämnt och fint på ca 85-89 grader då jag kör.

Var också i går eftermiddags och gjorde ett komptest, och verkstadsmannen satte även tryck på expansionskärlet, vilket inte visade några konstigheter.

Hoppas detta är lite information som någon av er kan ta till för en eventuell diagnos av bilen, för jag är helt vilsen.
Senast redigerat av tobias_a (19 augusti 2009)

2 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Tillägger att när jag kör så håller bilen en jämn temperatur på ca 85-89 grader då motorn blivit varm.

Sök