3363
Sök

Volvo V4o -02, batteriet laddas ut

3 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Hej !

Har ett problem med min Volvo V40 som inte funkar som den ska. (har gått 22.000 mil utan större fel)

Problemet: batteriet laddas ut. Första gången för 3 månader sedan (originalbatteriet), köpte då ett nytt batteri. Funkade 2 veckor o sedan var det tomt, laddade upp det o nu samma sak igen.
Försöker man starta bilen så "klickar" det frenetiskt. Går bra med startkablar, men batteriet laddas inte fast man kör en bra bit, så det blir samma sak igen. (ca 11.5- 12.5 volt som inte ökar när man gasar på tomgång)

Har bytt till ny generator för ca 2 år sedan pga annat fel.

Hört att det kan vara kabelbrott, jordningsfel ?.

Alla lampor i bilen släcks när man larmar på bilen.

Någon som råkat ut för samma sak o funnit felet ?

Mycket tacksam för svar.

Mvh Daniel

473 Inlägg
24 augusti 2009
låter  som om att den laddar för lite
11,5 i laddning är för dåligt
kabelbrott troligt eller laddningsrelä fast jag vet inte vart det sitter

3 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Tack för tipset.

Börjar oxå misstänka kabelbrott, för tyvärr sitter laddningsrelät i generatorn som e bytt av Volvo för 2 år sedan.

21 761 Inlägg
24 augusti 2009
Lyser batterilampan (tillsammans med övriga varningslampor) när du har tändningen påslagen?

3 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lyser batterilampan (tillsammans med övriga varningslampor) när du har tändningen påslagen?

Ja, alla kontrollampor lyser som dom ska när jag vrider tändningen.

21 761 Inlägg
24 augusti 2009
Okej. Se först till att batteriet laddas upp fullt med en batteriladdare, sedan kan du göra några mätningar.

Första mätningen blir på själva generatorn, sätt plusmätpinnen på B+ och minusmätpinnen på generatorns hölje. Motorn ska alltså vara igång, men passa dig för drivremmarna så att du inte fastnar. Om spänningen är bra, dvs helst mer än 14 V, så flyttar du minusmätpinnen till motorblocket.

Är spänningen fortfarande bra så låter du minusmätpinnen vara på motorblocket, men flyttar plusmätpinnen till batteriets pluspol.

Det finns några andra mätpunkter också, men felet borde nog hittas med dessa mätningar tror jag. smile

Sök