Spänna upp handbromsvajern på en Saab 9-5 Sportcombi

eddiboy
26 augusti 2009 · 204 Inlägg

Har en 9-5a 2006a. Handbromsen tar endast högt upp. Svenska Bil tar cirka 600 kr för en upp-tightning..

Kan man inte göra det själv på något enkelt sätt, nån som vet?

ascona-tic
26 augusti 2009 · 1 496 Inlägg

Plocka av en hjulbult och stoppa in en skruvmejsel och justera på justerskruven gjort på ca 15min.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
eddiboy
26 augusti 2009 · 204 Inlägg

Vadå, vilken hjulbult som helst? Ser man justerskruven tydligt?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
26 augusti 2009 · 6 170 Inlägg

ascona-tic skrev:
Plocka av en hjulbult och stoppa in en skruvmejsel och justera på justerskruven gjort på ca 15min.

Plocka av en bult ?

Du menar väl hela hjulet ??


För grejen du ska snurra på för att spänna handbromsen sitter ju mellan två bulthål i skivan....



Släpp handbromsen, lyft bilen, plocka av hjulen bak, skruva ut justeringen tills bromsskivan inte går att snurra (som sagt så sitter justerskruven mellan två bulthål i skivan), skruva sen tillbaka justerskruven tills bromsskivan kan vridas runt igen, montera hjulen.

Gör detta på båda sidor så är det värsta avklarat, vill du så kan du justera vajern vid spaken också:


Dra parkeringsbromsen ett hack, lyft bilen så att bakhjulen kan vridas runt, dra justermuttern på parkerinsbromsspaken (plocka bort gummimattan i mittkonsollsfacket så ser du den) tills bromsen börjar ta, släpp parkeringsbromsen och dra åt dden igen, vid 2-3 hack ska hjulen vara låsta.


Där har du allting du behöver för att justera handbromsen på en 9-5:a   smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang