Saab 900 -97 fläkt problem

SalkerF
24 augusti 2009 · 82 Inlägg

hej, jag har problem med min fläkt systemet i bilen eller vad de är, ibland så börjar de surra under instrumäntbrädan någonstans, de låter som en fläkt eller liknande pajat, nåt vibrations ljud typ. men när jag stänger av AC så slutar det att låta, någon som har nån aning om vad de kan va för fel? smile
vill gärna bli av med ljudet mycke irriterande hehe

Kolla in min projekt tråd HÄR
Janneutanb
24 augusti 2009 · 7 271 Inlägg

Gissar på det vanliga felet att temperatur sensorn inne i kupén har samlat på sig en massa skit.
Sitter brevid knapparna för stolvärmen, sitter ett litet plastgaller framför.
Ta ur den, rengör och smörj upp den så bör den sluta låta.

SalkerF
24 augusti 2009 · 82 Inlägg

okej har testat det nu, de är den som låter. men nu undrar jag när stänger den saken av sig? ska den fortsätta även fast nyckel är urdragen?

Senast redigerat av SalkerF (24 augusti 2009)

Kolla in min projekt tråd HÄR
Oxygen
25 augusti 2009 · 629 Inlägg

ja

_DamnIt R1 driver!
25 augusti 2009 · 5 128 Inlägg

Den går typ så länge som den känner för det, min gör likadant. Är bara till att antingen byta ut eller ta ut och rengöra

SalkerF
27 augusti 2009 · 82 Inlägg

jag har kollat med på problemet och det är inte sensorn som sitter i instrument brädan de är nått som kommer in ifrån bilen, som låter ganska mycket och de slutar låta när jag stänger av ac

Kolla in min projekt tråd HÄR
_DamnIt R1 driver!
27 augusti 2009 · 5 128 Inlägg

Men pröva sätt fingret på det lilla gallret som sitter mellan knapparna till stolsvärmen, och se om ljudet dämpas och förändras. För jag är helt säker på att det är den, speciellt när du säger att den slutar när du stänger av ac. Så kolla den en gång till!

SalkerF
27 augusti 2009 · 82 Inlägg

_DamnIt skrev:
Men pröva sätt fingret på det lilla gallret som sitter mellan knapparna till stolsvärmen, och se om ljudet dämpas och förändras. För jag är helt säker på att det är den, speciellt när du säger att den slutar när du stänger av ac. Så kolla den en gång till!

jag har kollat de, det är inte där ljudet kommer ifrån hmm

Kolla in min projekt tråd HÄR
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
27 augusti 2009 · 120 Inlägg

Det är inte tempsensorn..
Den stänger INTE av sig så fort man slår av AC:n.
Den hoppar igång så fort tändningen slås på och stängs av ca 20-30sek
efter att man stängt av bilen. smile

Ökar fläkthastigheten när du drar igång
AC:n?

Om den gör det, testa ifall den gör likadant
när du ökar hastigheten manuellt till högsta
nivå, utan att ha AC:n igång.  Se ifall du får
den att låta likadant.
Ett exempel kan vara att själva fläktmotorn
har fått sig en känga och därmed inte håller
sig centrerad. Jag har bytt några fläktar på
Saab 9000 och Audi 100 som "brummat"
som sjutton, vid endast högre fläktnivåer.

Om det inte är den så får du riva ner brädan
och kolla vad det kan vara som dummar sig
bakom panelen. Är lite svårt att peka på något
klockrent fel, då man inte har tittat på det sj.

Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (27 augusti 2009)

grenc
28 augusti 2009 ·

har samma problem, att det surrar så in i norden bakom den här lilla gallerbiten mellan stolsvärmeknapparna. har tagit bort gallret, men hur får jag ut resten så jag kan byta ut fläkten alternativt laga den som sitter i nu? Behöver jag ta bort en himla massa delar av "mittkonsolen" för att få ut fläkten eller ska man dra ut den, finns det skruvar som ska tas bort etc?

Ni som gjort detta tidigare får mer än gärna dela med er hur ni gått tillväga, tacksam för svar smile

Sandhall
28 augusti 2009 · 25 Inlägg

Blåste bort dammet med tryckluft och sprutade in silikonspray. Så blev den tyst.

Fixade min när jag ändå hade allt nere för att fixa växellänkaget. Kan ev räcka att ta bort sidan av konsollen (under handskfacket) för att komma åt den. Inga skruvar. Den snäpper fast.

Senast redigerat av Sandhall (28 augusti 2009)

Peran Bilmekaniker
30 augusti 2009 · 235 Inlägg

Ha bilen igg, tryck in den knappen högst upp till vänster och den nere till höger samtidigt på acc panelen, då gör den en kalibrering, samt så får du ngn felkod i slutet om någon motor till spjällen har lossnat. "sprintarna på dom kasar ur läge, snabbt fixat"!

Senast redigerat av Peran (30 augusti 2009)

Peran Bilmekaniker
31 augusti 2009 · 235 Inlägg

grenc skrev:
har samma problem, att det surrar så in i norden bakom den här lilla gallerbiten mellan stolsvärmeknapparna. har tagit bort gallret, men hur får jag ut resten så jag kan byta ut fläkten alternativt laga den som sitter i nu? Behöver jag ta bort en himla massa delar av "mittkonsolen" för att få ut fläkten eller ska man dra ut den, finns det skruvar som ska tas bort etc?

Ni som gjort detta tidigare får mer än gärna dela med er hur ni gått tillväga, tacksam för svar smile

Av med de du skrev, + ta ut acc panelen försiktigt, hälst med ngn platt plast sak så du inte förstör runt om panelen, sen kommer du åt lätt o plocka av den, blåsa rent den och smörja med silicon eller ngt som inte damm fäster på!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang