5373
Sök

Vilken Optima ska man ta av dessa två?

51 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Hej.

Hade tänkt köpa ett optima batteri till och nu är det så att jag har kollat på 2 olika. Det jag hade tänkt använda den till är som ett vanligt startbatteri till bilen. Dvs. den ska sköta det vanliga i bilen som ett orginalbatteri gör.  Har även en hel del musik i bilen och till den utrustningen har jag köpt ett optima yellow top batteri av följande modell:

Optima Yellow Top YT S 4.2 (8012-254) (BCI D34) YTS4.2 55Ah.

-------------------------------------------------------------------------------------------
FRÅGA 1:

Batteriet jag funderar på att köpa nu är följande och jag undrar om den funkar bra att kombinera med min nuvarande optima yellow top? Är detta ett batteri som går att använda i bilen? Märkte att det stod något om "Marine".

Optima Blue Top BT DCM 4.2 (8016-253) (BCI D34M) 55Ah
-------------------------------------------------------------------------------------------

FRÅGA 2:

Eller ska jag köpa ett OPTIMA RED TOP batteri på 50ah?

FRÅGA 3:

Eller är det ok att använda min nuvarande OPTIMA YELLOW TOP batteri till att både starta bilen och driva all musik med?

Tacksam för all hjälp jag kan få.................
Senast redigerat av bek2pac (4 september 2009)

FreddeK
4 september 2009
räcker alltså inte ett batteri för dig?

51 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Har inte testat ännu med enbart optima yellow top då jag är lite osäker på om det är ok att använda den som vanligt startbatteri och att den ska driva all musik samtidigt? 

Är det ok att använda yellow top som startbatteri också?

4 005 Inlägg
4 september 2009
bek2pac skrev:
Har inte testat ännu med enbart optima yellow top då jag är lite osäker på om det är ok att använda den som vanligt startbatteri och att den ska driva all musik samtidigt? 

Är det ok att använda yellow top som startbatteri också?

Som jag har  förstått det så är det många som har yellow top enbart.

51 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
jo har sett det också, men är det bra för batteriet?

Supraman
2 300 Inlägg
4 september 2009
du klarar dig med ett yellowtop.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

21 761 Inlägg
4 september 2009
bek2pac skrev:
Optima Yellow Top YT S 4.2 (8012-254) (BCI D34) YTS4.2 55Ah.
Optima Blue Top BT DCM 4.2 (8016-253) (BCI D34M) 55Ah

Båda dessa batterier är i princip identiska, med undantaget att det blå batteriet har rostfria poler. Det går bra att kombinera de batterierna med varandra.

bek2pac skrev:
Eller ska jag köpa ett OPTIMA RED TOP batteri på 50ah?

Detta batteri är ett startbatteri och tål inte många djupurladdningar. Om bilen kommer att användas på ett sätt som medför risk för djupurladdning emellanåt så bör du inte använda ett sånt.

bek2pac skrev:
Eller är det ok att använda min nuvarande OPTIMA YELLOW TOP batteri till att både starta bilen och driva all musik med?

Jag håller med Stefan Varberg, du klarar dig med endast det nuvarande batteriet om musikanläggningen inte är alltför stor. Optima YT och BT DCM är "dual purpose", vilket innebär att de fungerar både som djupcyklingsbatteri och startbatteri. De tål alltså många djupurladdningar, men ger även ut tillräckligt hög startström för att fungera bra som startbatteri. smile

51 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Tack för svaren Drönirettab.

Det som ska drivas med batteriet är 3 slutsteg. 4 bildskärmar. CD Växlare, navigation, dvdspelare. 2 x 6.5 basar i hatthyllan. 2 x 6.25 basar i framsystemet + 2 x 6.25 basar i bagagetutrymmet plus övriga diskanter. Samt en 12tums bas som spelar ca 2500RMS. Men just nu har jag inte kopplat in det stora slutsteget än och inte heller 12tums basen, så det kanske håller i sig ändå med ett batteri.
Senast redigerat av bek2pac (4 september 2009)

21 761 Inlägg
4 september 2009
Nu vet jag inte hur mycket du kommer att utnyttja det stora steget när det sätts in i bilen, men det man kan säga är att 1 st batteri per 1000 WRMS är en generell rekommendation. Det betyder att om det stora steget körs relativt hårt så behöver du minst ett extra batteri. smile

Tänker du använda någon av sakerna en hel del med motorn avslagen?
Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2009)

51 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
För tillfället så ska jag inte använda sakerna med bilen avslagen då bilen inte är klar än, men senare kommer den behövas då jag ska på utställningar med den.

Totalt kommer bilen spela lite över 3000WRMS så med andra ord kommer jag då behöva minst 3 batteri eller räcker det med 2 ? Har även en 5 farads kondensator som jag funderar på att koppla in.

21 761 Inlägg
5 september 2009
Detta sätt att utnyttja grejorna innebär att batterierna används som förbrukningsbatterier, då är det i princip "ju fler desto bättre" kan man säga. På utställningar har man förstås oftast en eller flera laddare inkopplade samtidigt, på så sätt behöver man inte ha fulla bilen med batterier.

Ska man tävla och spela så högt som möjligt, då behövs många batterier för att få så stabil spänning som möjligt. Står man och demar/showar på mestadels "normal" ljudnivå med bilen så behövs iof också stabil spänning som räcker länge, men eftersom batterierna får stöd av laddare så behövs inte lika många batterier.

Här får man väl ta sig en funderare på hur många batterier man vill slänga in i bilen, men om man utgår ifrån ett batteri per 1000 WRMS så har man ganska bra dimensionerat för normal demo/show tycker jag. smile

51 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
ok tack för svaren. Får ta och tänka lite hur jag ska göra där.

Undrar dock angående optima blue top som jag nämnde tidigare. Här är en bild på den och jag undrar vad dem 2 smalare polerna är till för?
http://www.optimabatteries.co.uk/images … 0Right.jpg

Kommer dem smala polerna störa om man använder detta batteri i bilen som både startbatteri och förbrukningsbatteri till musiken mm. Kan det kortsluta på något vis om plus & minus kablarna stöter till dessa smala poler?

21 761 Inlägg
5 september 2009
De där smala polerna är sammankopplade med de "vanliga" polerna, skillnaden är att de är gjorda av rostfritt stål och har gängor för att man ska kunna sätta dit kablar med ringkabelskor. Det gör alltså inget om tex en kabel på den stora pluspolen råkar ta i den smala gängade pluspolen. smile

51 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
jaha men då är det ju kanonbra att dessa finns. Funderar på om jag inte ska köra på ett optima yellow top och detta optima blue top så länge. Tänkte att jag kan känna efter hur bilen beter sig och skulle det behövas mer kraft så får jag lägga in ett optima yellow top till.

21 761 Inlägg
5 september 2009
Låter ju som en vettig ide. smile

Sök