5097
Sök

Konstigt kylarproblem på A3.

4 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Hej.

Från och med igår har det blivit problem med min Audi A3 1.6 från 2001.

Jo det var så att jag var på en tripp till en annan stad som ligger drygt 2mil ifrån mig och jag körde dit och sedan drog jag hem en stund efter och allt gick som vanligt, sen tar jag mig en runda igenom stan här och efter en stund råkar jag lägga märke till att temperaturen ligger på 100grader första gången detta har hänt som jag noterat, stannar bilen, och den sjunker till normala 90grader igen. Sedan kör jag vidare och då stiger den till 110 grader stannar illa kvickt så jag går ut och kollar hur det är med kylvattnet och det är normal nivå dvs mellan min och max..

Sedan åkte jag ut igen samma dag för att testa ifall om problemet kvarstår och denna gången åkte jag ca: 3 mil då funkade allt som vanligt igen temperaturen var perfekt.

Sedan idag så var jag bara tvungen att se ifall om problemet var borta men helvete och jag startar upp bilen och ser att den blir varmare och varmare medans tiden går och så var den uppe i normala 90grader igen, kör en bit till och när jag kommit en bit på vägen då ser jag att temperaturmätaren sakta stiger mot 100grader igen och illa kvickt stannar jag och går ut och kylvätskebehållaren är så het att jag kan steka ägg på skiten. Sätter AC:n på full rulle högsta värme samt högsta tryck och då sjunker motor temperaturen direkt till 90grader. Kör hem igen när jag ser att temperaturen sjunker, på vägen hem tänkte jag att jag skall fan prova att stänga av acn och då tog det ca en halv minut så var motorn 100grader igen och FULL FART på acn igen och då sjunker temperaturen kvickt igen.. Sen så åkte jag ut idag igen och allt fungerar klockrent i 3.2 mil och då ser jag att temperaturen steg igen och full fart på acn och den återgår till normala igen?

Jag kan inte ett skit om bilar så vädjar om hjälp här, vad kan det vara för fel? Allt funkar lite då och då och temperaturen stiger bara några sekunder sen återgår den till normalt igen, galet..

Sen kanske värt att notera så var jag på macken och handla lite gotte saker så jag stängde av bilen och kollade noga innan och då var temperaturen på 90grader och när jag kommer ut igen och startar bilen igen ser jag att den är uppe på 100grader men sjunker direkt jag slår på acn..

//Quickest - All hjälp är välkommen.. tack smile

PS: De 2 fläktarna i fronten fungerar när acn är på i alla fall. Och har kollat ifall om det droppar vatten under bilen men icke.

5 Inlägg
7 september 2009
Hejsan ! Ditt problem kan bero på flera faktorer, en trasig termostat, att kylsystemet inte är tät(blir inte rätt tryck i systemet), en trasig vattenpump(impelern har gått sönder),kylvätske läckage. Den ena fläkten på kylaren styrs av tempgivare och känner av kylvätskans temperatur.Den andra hjälper till när acn är på då det blir mer belastning på motorn och högre temperatur. Du kan ju börja med att kolla, med acn avstängd, om den ena fläkten startar när motorn är mellan 92-98 grader,kan ta en stund så ha tålamod. börjar motorn närma sig 100grader och den inte startar har du ett problem där. tex en trasig tempgivare. Om den startar och motorn fortfarande går varm är det troligen något av dom andra problemen jag skrev om.Då rekomenderar jag dej att kontakta en verkstad/duktig mek som kan provtrycka kylsystemet och kolla att vattenpumpen är ok.Då flertalet varmkörningar av motorn kan innebära andra motorskador.
Mvh

Sök