Volvo 240 GLT -86 stannar när han blir varm

Chrille855 drifter
3 september 2009 · 95 Inlägg

Som rubriken lyder. Har 240 GLT med B230E motorn i den går hur fint som helst men när den varit varm en stund dör bilen.

Låter den svalna lite sen går han en stund igen för att dö igen :S

Någon som har något tips för avhjälpa detta problem?

Tack på förhand

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Chrille855 drifter
3 september 2009 · 95 Inlägg

ingen som vet något?

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Drönirettab
3 september 2009 · 21 761 Inlägg

Dör den helt tvärt eller börjar den tex bluddra innan den stannar?

Ett av flera vanliga fel på alla insprutarna är bränslerelät, det glappar i någon av lödningarna på kretskortet. Har själv fått löda om anslutningar på min 240 GLT-86. smile

kalle_kalle
3 september 2009 · 2 914 Inlägg

säger kondensatorn, pröva byta den

Remiss
3 september 2009 · 1 339 Inlägg

Tändstiften/tändspolen är en möjlighet

Chrille855 drifter
3 september 2009 · 95 Inlägg

ska prova detta efter jobbet imorgon åter kommer med resultat:)

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Chrille855 drifter
4 september 2009 · 95 Inlägg

kikat lite och mät vad ja kommit fram till ännu är att det är dåligt tryck i pumpen...

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Drönirettab
4 september 2009 · 21 761 Inlägg

Har du mätt trycket med en mätare?

Chrille855 drifter
6 september 2009 · 95 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du mätt trycket med en mätare?

japp och det va för dåligt men har nog hittat felet. bränslerören som går ner i tanken är extremt rostiga så tror han suger luft.... ska löda om det imorgon så får vi se sen.

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Chrille855 drifter
8 september 2009 · 95 Inlägg

bränslepumpen är nu bytt och det går att köra utan att den dör. däremot går den väldigt orent på varv under 2000 någon som har en ide om felet?

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Drönirettab
8 september 2009 · 21 761 Inlägg

Någon form av luftläckage kan det vara, K-Jet är ju ruskigt känslig för vakum/luftläckage. Testa att spreja startgas vid insugningspackningen och vid insprutningsmunstyckena och se om motorn höjer varvet. Min 240 går också lite orent vid vartal under ca 2000, har dock inte orkat kolla upp detta ordentligt.

Jag bytte ut några tveksamma slangar som sitter mellan toppen och insugningsröret, men det blev ingen skillnad. Man bör nog ta bort gummibälgen och hela insugningsröret och sedan kolla upp samtliga slangar tror jag, även titta närmare på bälgen så att den inte har någon spricka.

Insprutningsmunstyckena kan ju också bråka ifall de är lite igentäppta. Man kan låta dem spruta ut soppa i en flaska/dunk och se hur sprutbilden är, den ska tydligen vara lite konisk och jämn enligt Haynes. smile

Chrille855 drifter
8 september 2009 · 95 Inlägg

Drönirettab skrev:
Någon form av luftläckage kan det vara, K-Jet är ju ruskigt känslig för vakum/luftläckage. Testa att spreja startgas vid insugningspackningen och vid insprutningsmunstyckena och se om motorn höjer varvet. Min 240 går också lite orent vid vartal under ca 2000, har dock inte orkat kolla upp detta ordentligt.

Jag bytte ut några tveksamma slangar som sitter mellan toppen och insugningsröret, men det blev ingen skillnad. Man bör nog ta bort gummibälgen och hela insugningsröret och sedan kolla upp samtliga slangar tror jag, även titta närmare på bälgen så att den inte har någon spricka.

Insprutningsmunstyckena kan ju också bråka ifall de är lite igentäppta. Man kan låta dem spruta ut soppa i en flaska/dunk och se hur sprutbilden är, den ska tydligen vara lite konisk och jämn enligt Haynes. smile

Tack:P ska kika på detta återkommer big_smile

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Chrille855 drifter
11 september 2009 · 95 Inlägg

nu har ja bytt båda pumparna... alla vakumslangar och kollat läckage runt insuget. ändå hjälper det inte.

om bilen är kall och man startar den går den hur rent och fint som helst men så fort han kommer upp i lite värme och han skall gå ner till tomgångs varven då börjar han gå orent och står och hoppar men så fort man gasar upp han så går han rent igen... hmm

Snälla hjälp mig någon.

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
dbjanoz
11 september 2009 · 1 785 Inlägg

Chrille855 skrev:
nu har ja bytt båda pumparna... alla vakumslangar och kollat läckage runt insuget. ändå hjälper det inte.

om bilen är kall och man startar den går den hur rent och fint som helst men så fort han kommer upp i lite värme och han skall gå ner till tomgångs varven då börjar han gå orent och står och hoppar men så fort man gasar upp han så går han rent igen... hmm

Snälla hjälp mig någon.

Låter som den går snålt på tomgång eller står tändningen galet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Chrille855 drifter
12 september 2009 · 95 Inlägg

dbjanoz skrev:

Chrille855 skrev:
nu har ja bytt båda pumparna... alla vakumslangar och kollat läckage runt insuget. ändå hjälper det inte.

om bilen är kall och man startar den går den hur rent och fint som helst men så fort han kommer upp i lite värme och han skall gå ner till tomgångs varven då börjar han gå orent och står och hoppar men så fort man gasar upp han så går han rent igen... hmm

Snälla hjälp mig någon.

Låter som den går snålt på tomgång eller står tändningen galet.

inte en aning??

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang