4800
Sök

A4 1,8T hackar/smattrar och går dåligt. skyhög lambda

198 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Hejsan, har en a4 med lite problem, den hackar och har inget riktigt sug i accet, efter en gasning brukar den hoppa lite på tomgången sen går den jämnt, har typ inget bottendrag.
va in på besiktning idag och fick dom här värdena, obs tankade i etanol med för att chansa men det gick inte så dom kanske är lite annorluna egentligen

CO 9,1 (0,5)
co 2500 0,0 (0,3)
HC 230 (100)
lambda 1,30 (0,97-1,03)

om man håller jämn gas så smattrar de ur avgassystemet.
den är chippad med enligt förra ägaren, vet ej vilket chip.

alltså, lambda värdet är ju skithögt, konstigt högt, satte dit en annan lambdasond från skroten och det vart isåfall marginelt bättre än den förra som satte på, undra vad den skulle fått för värde på bes då?

får även felkoder där det står typ cylinderrad 1 luftmassamätare / förvärmd lambdasond fel. kommer ej ihåg direkt ur huvudet, om ni vill veta exakt så kan jag fixa fram det.

kan det verkligen bara va lambdan som gör att det är såhär? känns nästan som att nått annat i tändsystemet kan orsaka detta med som dåliga tändspolar eller så? vad tror ni?
Senast redigerat av Svanholm (8 september 2009)

1 Inlägg
8 september 2009
Hej

jeg håber det er OK jeg låner din tråd, for jeg har faktisk et ligende problem med min bil. Så måske at fejlene er beslægtet?

Min bil er en Opel Omega 2.6 V6 automatic.

Dem hakker og spruter også ved kraftige accelerationer. Når den når 6000 omdrejninger kan den ligesom ikke finde ud af hvad den vil. Den trækker ikke mere men holder bare gassen. Så blinker motorlampen og bilen går på 3-4 cylindre.

Jeg kan slå tænding fra og så til, så kører den fint igen indtil næste gang den fejler. Det er meget periodisk.

Jeg har fået en anden motor i bilen, da den gamle gik i stykker, men problemet havde jeg også med den gamle motor.

Jeg var på Opel værksted og de skiftede forreste lambda sonde på den gamle motor. Så fik bilen noget rensevæske til benzinen. Det fjernede problemet 100% på den gamle motor.
Da jeg fik den nye motor i, kom problemet igen. Opel skiftede lambdasonden på garantien, men det har denne gang ikke hjulpet. Jeg køber noget rensevæske i dag og hælder i.

Men jeg tvivler på at fejlen er en beskidt motor.

Så hvis nogen har nogen gode råd, lytter jeg gerne til dem.

Fejlkoderne fra opel til min bil:

Tændingsfejl på 1,3,5
Fejl på Lambda sonde 1 højre side
Fejl på Lambdasonde 2 højre side
Fejl på katalysator højre side.

198 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
bump, nån som kan hjälpa mig? har även testat en till lambda nu

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
9 september 2009
testat att byta luftmassamätare?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 september 2009
kass luftmassemätare?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

198 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
har testat med en annan luftmassemätare från skroten, vart inge bättre. men har mätt upp lite kablar nu och tempgivarens kablar har ingen spänning sen satt det en annan där brevid som jag ej vet vad det är . :L måste kolla upp om det skickas ut nån spänning från styrboxen eller om det kanske är den som har gått/kabelbrott.

198 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Bump, vet ej om nån är intresserad av att hjälpa mig något mer men har bytt tempsensor nu och den går faktiskt mycket bättre! mindre hackande, men inte fullt ut ändå. nån som kan komma på nåt?

Sök