2893
Sök

Motorbyte! tips om ny motor sökes!

37 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#1
tjena! har länge tänkt byta motor i 142an så igår snörde jag ur b20n, och har börjat kolla runt på nån annan. det blir en b21 eller b23a, men säg vad ni tycker är lämpligt och som inte är så väldans dyrt att få lite mer hästar ur. (vill helst ha sugmotor)  mvh crille tongue

37 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#2
ingen som is svara????

551 Inlägg
9 augusti 2009
#3
jadu det beror på hur mycket jobb du vill lägga ner, men om du ska ha b21/b23 så kräver det mycket jobb för att det ska få plats.

You can't B serious, oh K

5 111 Inlägg
14 september 2009
#4
Som jänkarna säger, nothing beats cubic inches, så 2,3 liter är ju självklart ett lämpligare utgångsobjekt än 2,1.
Bäst är en E-motor från 80-83 som har 405-toppen som flödar bättre än de andra.


471 Inlägg
14 september 2009
#5
Volvo544special65 skrev:
Som jänkarna säger, nothing beats cubic inches, så 2,3 liter är ju självklart ett lämpligare utgångsobjekt än 2,1.
Bäst är en E-motor från 80-83 som har 405-toppen som flödar bättre än de andra.

det är väl 531an som flödar bäst ändå ?

Skiiit du nedde ! ;)

4 001 Inlägg
14 september 2009
#6
B23 i 140, nu kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut.
Man kan göra på lite olika sätt, så här var det gjort på min 140:
Framvagnsbalken behöver byggas om för att få plats med tråget, växellådan var bytt till M45 och kardantunneln & torpedvägg var något masserade för att allt skulle få plats
Det som var värst var att få plats med grenrör & främre rör på avgassystemet.

Sen har jag sett dom som rätat upp motorn och kört med ombyggd B20 sump & oljepump men jag tror att det är en krångligare väg att gå.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 482 Inlägg
14 september 2009
#7
Bmw M50B25 Turbo smile

BLT Service
Theracords Music Label

5 111 Inlägg
14 september 2009
#8
240boy skrev:
Volvo544special65 skrev:
Som jänkarna säger, nothing beats cubic inches, så 2,3 liter är ju självklart ett lämpligare utgångsobjekt än 2,1.
Bäst är en E-motor från 80-83 som har 405-toppen som flödar bättre än de andra.

det är väl 531an som flödar bäst ändå ?

405-531, flödar lika bra, samma kanaler. Fördelen i det fallet är att 531an har lite bättre förbrännningsrum och att den har SCP, small cooling passages, och håller därmed bättre + att den kan planas mer. Kommer dock först på B230 såvitt jag vet, men visst, den kan monteras på B23 lika gärna...


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
14 september 2009
#9
Borrad b20 2,2l med en gott planad topp vasskamm å weber minst lika bra som en b21 b23

Å så e det definitiv lättare å få gjort med. Plus att dom lipar sällan på det på bes

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

471 Inlägg
20 september 2009
#10
Volvo544special65 skrev:
240boy skrev:
Volvo544special65 skrev:
Som jänkarna säger, nothing beats cubic inches, så 2,3 liter är ju självklart ett lämpligare utgångsobjekt än 2,1.
Bäst är en E-motor från 80-83 som har 405-toppen som flödar bättre än de andra.

det är väl 531an som flödar bäst ändå ?

405-531, flödar lika bra, samma kanaler. Fördelen i det fallet är att 531an har lite bättre förbrännningsrum och att den har SCP, small cooling passages, och håller därmed bättre + att den kan planas mer. Kommer dock först på B230 såvitt jag vet, men visst, den kan monteras på B23 lika gärna...

aha okej smile

Skiiit du nedde ! ;)

Avstängd
424 Inlägg
20 september 2009
#11
En t5:a big_smile

team Svineri. Volvos under construction.


Sök