4485
Sök

Golf IV TDI 110Hk startar inte. Hjälp!!

1 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Hej

Min Golf TDi -00 vill inte starta länge. Den har gått 31500 mil så den är inte ny. Men den har gått som en klocka och alltid startat.

Senaste halvåret har den använts mindre och igår när jag skulle starta den vill den inte. Den har nu stått i två och en halv vecka. Jag vred om nyckeln till läge två, väntade till glödlampan slocknat och vred om. Startmotorn går runt men inte en tillstymmelse till att vilja hoppa igång. När man sedan stänger av helt och börjar om lyser inte glödlampan nåt mer. Den har alltid lyst när man går till läge två. Den lös som sagt första gången men inte nu. Tilläggas ska också att efter tredje försöket började oljelampan lysa och det stog STOP i displayen. Det är säkert fel då den tror att motorn är igång eller? Olja finns det i vilket fall.

Jag har kollat säkringarna vid dörren och vid batteriet. Inga fel där.

Sen är det väl att kolla om den får bränsle. Men hur gör jag det enklast? Har ju hört talas om dieselpumpen som är svindyr men finns det en bränslepump i tanken också eller hur funkar det? Och hur kollar jag om där är något fel.

Som sagt. Vad är nästa steg att felsöka? Och vad är det troligaste felet?

Tacksam för svar!

Mvh

Got N/A?
358 Inlägg
21 september 2009
Jag brukar lossa en slang på lämpligt ställe och dra igång pumpen för att se om det kommer bränsle. Då vet du i alla fall om pumpen är hel eller inte.
Personligen så skulle jag nog läst av felkoder, själv om det är möjligt, annars åkt in till en verkstad och bett dom göra det. Då bör du i alla fall få en rätt bra fingervisning på vart problemet ligger.

Sök