S60 t5 går dåligt vissa dagar

Volvo_Elin Lastbilschaufför
15 september 2009 · 186 Inlägg

Hejsan!

Köpte mig en s60 t5 för några månader sen...
Dock kan jag bli så förbannad vissa dagar då den går som skit!
Brukar oftast bara vara på morgon då man ska till jobbet som problemet uppsår..i displayen står det något om "motorstyrenhet service omgående" och lyser orange i varningen..
Har satt på ett öppet luftfilter på den och undrar om det är de som kanske spökar?
Problemet är det att det känns som att turbon inte laddar alls hur mycke man än gasar.
Kan det vara att det får för "fet" luftblandning när det är fuktigt ute? Eller kan det bara vara något glapp vid någon givare? Alla tips är bra smile! Är inte såhär varje dag men ganska ofta senaste tiden. När man ska hem på eftermiddagen brukar det inte vara något problem alls...

/Elin

Ride Hard-Die Free!
Busgrabb Rejsa ?
15 september 2009 · 2 959 Inlägg

Läs ut felkoderna och se vad dom säger...

Autotech
BMW 335D (2008)
Decibel
15 september 2009 · 2 911 Inlägg

Alla svar du kommer få på det du skriver är rena gissningar.

Det finns inga genvägar, du får ta o köra den till någon som kan läsa ur felkoderna helt enkelt.
Kostar nån hundring på volvo

Att köra vidare med felet - kan kosta måååånga tusenlappar

stalmusen
15 september 2009 · 4 Inlägg

Är det fuktigt ute på de morgorna när den går dåligt??

Aero- Must be the Ganja
15 september 2009 · 68 Inlägg

testa å sätt på orginalfiltret igen..?

Volvo_Elin Lastbilschaufför
16 september 2009 · 186 Inlägg

stalmusen skrev:
Är det fuktigt ute på de morgorna när den går dåligt??

Japp de är det!

Ride Hard-Die Free!
norpan1
16 september 2009 · 1 043 Inlägg

Kollat felkoderna ännu?

Volvo_Elin Lastbilschaufför
16 september 2009 · 186 Inlägg

Är som sagt bara felkoder då och då inte hela tiden...kan man kolla de även om de inte står nå?
Är första bilen jag har som man kan koppla en data till nämligen så man är halvt ovetande...tacka vet jag 244an! haha!

Ride Hard-Die Free!
Yockie
16 september 2009 · 50 Inlägg

Volvo_Elin skrev:
Är som sagt bara felkoder då och då inte hela tiden...kan man kolla de även om de inte står nå?
Är första bilen jag har som man kan koppla en data till nämligen så man är halvt ovetande...tacka vet jag 244an! haha!

Felkoderna lagras. Kör in till någon som kan kolla kan annars kan det bli dyrt som folk skriver...

Brisblå Astra GTC Turbo
azid Det som inte dödar gör ont
16 september 2009 · 2 668 Inlägg

koderna loggas ju och kan plockas fram en vladis eller vad volvos dator heter... åk in och få det kollat.  sätt i orginalfiltret. kan ju vara tråden i lmm som pajjat om filtret som sitter är ett man oljar in...

2slow
TurbOla Reservdansk
16 september 2009 · 6 271 Inlägg

Du har en -01a med det gamla gasspjället skulle jag tro.

Mycket vanligt fel på t.ex. V70R -99 och -00 att det säger upp sig.
Antingen kan du prova rengöra det, eller så blir det byte på Volvo...

Om det nu är det felet, men jag tycker det låter som det. wink

Kompisen tyckte inte att hans V70R gick dåligt, ändå bänkade vi bara totalt 210hk i motorn, med trasigt spjäll som vi sen då upptäckte.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Xuri One Man Clan
16 september 2009 · 4 287 Inlägg

åk till volvo å kolla felkoder..allat annat är dumt!

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Snowflake
18 september 2009 · 19 Inlägg

det är lmm som är spökar! lägg av batteri spänningen i 40 min och skruva på en ny! Har själv haft en s60 t5 känner igen problemet! och jag rekomenderar att sätta dig original luftburk med ett insatts sportfilter!

Xuri One Man Clan
18 september 2009 · 4 287 Inlägg

Snowflake skrev:
det är lmm som är spökar! lägg av batteri spänningen i 40 min och skruva på en ny! Har själv haft en s60 t5 känner igen problemet! och jag rekomenderar att sätta dig original luftburk med ett insatts sportfilter!

nu slutar vi gissa å låter henne kolla felkoderna först...
i dagens bilar kan ett å samma fel innebära att en eller flera olika komponenter kan spöka...
ska jag vara ärlig så under tiden jag jobbade på volvo råkade jag aldrig ut för en bil som gick bra vissa dagar å vissa dagar inte med trasig lmm... antingen gick den eller inte.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Snowflake
20 september 2009 · 19 Inlägg

ja givet ska hon kolla koderna! Men jag kan lova att det är lmm som börjar ge upp! och i bland så visar koderna inte att det är fel på lmm, för att de ska göra det så måste de bli avbrott på den!

Xuri One Man Clan
20 september 2009 · 4 287 Inlägg

Snowflake skrev:
ja givet ska hon kolla koderna! Men jag kan lova att det är lmm som börjar ge upp! och i bland så visar koderna inte att det är fel på lmm, för att de ska göra det så måste de bli avbrott på den!

de måste inte alls bli avbrott på den..är de tillräckligt orimliga värden på den så sätter den koder...
den jämnför ju datan mot lambdan hela tiden..
de är sällan elektronik "börjar" ge upp... i 99% av fallen skulle jag säga...antingen funkar de eller inte..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Snowflake
21 september 2009 · 19 Inlägg

så du säger att en lmm inte kan bli sämre? isåfall kan du inte veta mycket om just detta!

TurbOla Reservdansk
21 september 2009 · 6 271 Inlägg

Snowflake skrev:
så du säger att en lmm inte kan bli sämre? isåfall kan du inte veta mycket om just detta!

Mycket större risk för att gasspjället krånglar, vanligt fel på de bilarna med den tidiga varianten av elektroniskt gasspjäll.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Xuri One Man Clan
21 september 2009 · 4 287 Inlägg

Snowflake skrev:
så du säger att en lmm inte kan bli sämre? isåfall kan du inte veta mycket om just detta!

visst kan de bli sämre..på en lmm brukar de inte bli sporadiska fel... utan antingen funkar den dåligt hela tiden, eller så är den stendöd...eller så funkar den prima...  Å jo jag verkar veta mer än dig för jag vet att på en så pass ny å avancerad bil så är de inte bara å byta... skulle hon göra som du vill så får hon nog testa 200 hundra andra förslag som folk har först...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang