4884
Sök

Ford Focus 1.6 Flexifuel 2004, Förmodat glapp någonstans men var? Hjälp!

1 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Hejsan! Har en Focus som bråkar med mig, det verkar som det är glapp någonstans och jag tänkte kolla om det är någon som har varit med om något liknande.

Bildetaljer
• Bilmodell
Ford Focus 1.6 Flexifuel

• Årsmodell
2004

• Miltal
4200

• Modifikationer på bilen
Inga modifikationer

• Hur yttrar sig felet? 
När jag skulle köra till jobbet i fredags, så startade inte bilen. Det lät mest som att startmotorn klickade till och sen slocknade hela instrumentpanelen. Drog tillbaka nyckeln till utgångsläget och vred om igen men med samma resultat. Jag la märke till att mätarna på instrumentpanelen (hastighets och varvräknare exempelvis) "fladdrade" inför varje försök, dvs när jag vred upp startnyckeln till läget där instrumentpanelen tänds upp så började mätarna fladdra.
Efter två-tre försök ungefär var hela bilen helt 100% stendöd, i meningen att jag inte hade någon ström alls någonstans. Inte ens minsta lilla diod lyser, och jag får låsa dörrarna manuellt.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet verkar inte vara permanent, idag när jag har felsökt lite så får jag plötsligt igång bilen. Jag har dock ingen aning om hur eller varför!

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
En vän kom förbi med sin bil nu ikväll, och vi började felsöka:
- Kopplade på startkablar.
Nix, hjälpte inte. Min bil var precis lika stendöd som tidigare, absolut noll reaktion. Tar av kablarna efter ett par minuter.

- Öppnar säkringsdosan
Lyser på alla säkringar med en ficklampa, pillar runt och kollar så de sitter och så men alla ser hela och fina ut och sitter där de ska.

Nåväl, smäller igen locket på säkringsdosan, sätter på locket på batteriet igen och sätter mig på förarplatsen för att lägga tillbaka instruktionsboken (som jag använt för att lista ut vilken säkring som hör till vilken funktion) i handskfacket. Då ser jag att den röda dioden på radion blinkar, och klockan är igång. Jahupp? Sätter nycklarna i tändningen, vrider om, bilen spinner igång. Vad fanken?
Klockan på instrumentpanelen står då på 00:08 så jag antar att strömmen återvänt när vi pillade runt i säkringsdosan. Grejen är att vi tog aldrig av någon säkring utan lyste mest på dem med en ficklampa och petade lite på dem typ.

Jag bör ha glapp någonstans, men var? Jag är inte superhändig med bilar och har framförallt inga verktyg eller så, så det lutar mot verkstad. Det hade dock varit fint att ta en titt till på det innan jag idkar kapitalförstörning.

Någon som har något föslag? Har jag rätt i mitt antagande att det rör sig om glapp? Var sitter det troligast i så fall? Vad kan det vara om det inte är glapp i kablar?

1 043 Inlägg
21 september 2009
Kolla så att kablarna sitter riktigt på batteriet och jordkablarna.
Prova att koppla en startkabel mellan - på batteriet och motorn nästa gång det händer, hjälper det är det fel på jordkablarna.

Sök