4706
Sök

Värmeproblem Hyundai Santa Fee

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Tjenare.

Jo det är så att farsans Santa Fee (2001 har jag för mig) har problem med uppvärmningen av frisklufts kanalen på golvet passagerarsida fram.

Kör man när det är kallt ute så känner man hur det blåser kall luft någonstans under handsfacket vilket leder till att man får sitta med filtskor på sig om man inte ska förfrysa sig.

Bilen i fråga har AC, knappar man på reglaget att luften endast ska cirkulera i kupen så stängs friskluften och kalldraget upphör. Men att köra med den inställningen resulterar i immiga rutor efter en stund, så något måste göras.

Jag har kikat på bilen och letat efter pluggar som saknas i karossen tidigare utan att hitta något, senare upptäckte jag att det slutar om man trycker på ovan nämnda funktion.

Så min teori är att varm/kall lufts blandningen till friskluften är trasig i den kanalen. Något spjäll som inte fungerar och ändrar till varmluft. Hur är detta system uppbyggt? Är det helelektroniskt eller vakum styrt?

Om någon kan fixa en sprängskiss åt mig vore bra, så slipper jag riva instrumentpanelen utan att veta vad jag gör tongue

Tacksam för svar, vintern närmar sig och är det 30 minusgrader ute och man kör i 90-100 så fryser man lätt.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (24 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök