Volvo 245 GLT -85 startar inte

bihl
22 september 2009 · 142 Inlägg

Hej! Jag har en 245:a som vägrar starta, stod på tomgången när den bara tvärdog. Sen dess har den inte velat starta. Tänkte det var soppa pumpen först då den inte surra när man vred på tändningen, så bytte pumpen, ingen skillnad. Därefter kasta startmotorn in, trots att den byttes mot en ny funka inte den nya, visar sig att den inte får någon startström. Tändmodulen är oxå bytt utan resultat. Går heller inte att rullstarta bilen.
Så då är ju frågan om någon vänlig själ vet vad det är för fel?
Kan felet sitta i tändningslåset tro?

Tacksam för svar

MVH

Mercedes 260E "W124" (1988)
turboforssen Telge Drifting Team
22 september 2009 · 5 398 Inlägg

relät till soppa pumpen eller säkringen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Drönirettab
22 september 2009 · 21 761 Inlägg

Jag tror att problemet med startmotorn är ett separat fel, men är inte 100% säker dock.

Kolla säkring nr 6 (går till stift 30 på pumprelät), där ska det finnas konstant spänning. Finns det spänning där så mäter du på stift 87 när du vrider nyckeln till startläge, det ska även höras i relät att det klickar. Mät även på relästift 15 så att det finns spänning när tändningen är i läge 2.

Enligt elschemat i Haynes så får startmotorn sin tillslagsspänning direkt från stift 50 på tändlåset, dvs den går inte via någon säkring. Har inte själv kollat ifall det stämmer.

bihl
23 september 2009 · 142 Inlägg

Ska ta och göra lite elmätningar så kanske man får fram felet.
Tackar för svar!

Mercedes 260E "W124" (1988)
bihl
23 september 2009 · 142 Inlägg

Relät för soppapumpen hade kastat in. Sen fixa jag till tillslagsströmmen till startmotorn men det händer ändå inget. Har kollat så den får jord och allt runt i kring, så elen är det inge fel på. Startmotorn funkar när den inte sitter monterad på motorn men väl på händer ingenting.
Någon som vet vad det beror på?

Mercedes 260E "W124" (1988)
turboforssen Telge Drifting Team
23 september 2009 · 5 398 Inlägg

vad händer om du slår på direktström till startmotorn ( silinojden)?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
bihl
23 september 2009 · 142 Inlägg

Inte ett piss, men med startmotorn på sidan av slår den till

Senast redigerat av bihl (23 september 2009)

Mercedes 260E "W124" (1988)
Drönirettab
23 september 2009 · 21 761 Inlägg

När du testar startmotorn "på sidan av", använder du batteripluskabeln då eller har du en annan kabel?

Om du använder batterikabeln så lutar det i så fall åt dålig jordkontakt till startmotorn ändå. smile

bihl
23 september 2009 · 142 Inlägg

Jepp, kör från batteriet då. Men jag har testat att jorda startmotorn med en extra kabel på plats utan resultat hmm

Mercedes 260E "W124" (1988)
Drönirettab
23 september 2009 · 21 761 Inlägg

Men det verkar ju konstigt. hmm

Klickar det inte ens?
Har du provat att mäta spänningen direkt på startmotorn när du försöker starta?

bihl
24 september 2009 · 142 Inlägg

Ja tycker ju det hmm Klickar inte och spänning finns.

Mercedes 260E "W124" (1988)
Drönirettab
24 september 2009 · 21 761 Inlägg

Hur mätte du, på solenoidens båda grova bultar?
Kollade du även spänningen på tillslagskabeln från tändlåset?

bihl
24 september 2009 · 142 Inlägg

Har mätt på alla sätt som går. Japp den är det inget fel på. Har provat att lägga direktström från batteriet där oxå men händer inget ändå hmm

Mercedes 260E "W124" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang