Volvo v40 2.0 kokproblem?

Volvette Timmerman
25 september 2009 · 114 Inlägg

För ett tag sedan så tyckte jag att det lukta lite kosntigt när man körde med öppna fönster.. återkom lite då och då, kollade på mätaren och isnåg att den var över det normala.. fortsatte köra och märkte att den åkte upp och ner lite då coh då... åkte till närmsta mack och kollade kylarvätskan.. När man väl fick upp locket ångade det en förjävla doft, "väggarna" i behållaren täckta av grått klägg och helt soprent på vätska..  köpte 3 st flaskor och fyllde på. Körde hem utan några som helst tendeser till problem. Dagen efter öppnade man igen och såg ingen vätska men fylldes på betydligt enklare dennna gång... Nästan gång man märkte liknaden problem hörde man nätna hur det bubblade och det rykte ur behållaren. fick i drygt 2 liter vätska igen...  och nyligen när jag öppnade så forsade det ut vit/grå/brun skum.. och vätskan som fanns där den här gången var täckt av typ kaffelatte skum. Kollade oljestickan.. den ser helt normal ut.. färgen hyfsatt mörk och mitt emellan nivåstreckek.. Låter detta som ett vanligt läckage eller.. är det som jag befarar... mycket värre? har ännu inte kollat undersidan av oljelocket.. fått tips om att det kan synas gråa fläckar där som kan tyda på typ topplockspackningen? Hoppas någon orkar läsa igenom och ge ett seriöst svar!

mitchi_86
25 september 2009 · 197 Inlägg

låter ju som du fått in olja i kylarvätskan. du ser inte om det läcker nånstans? annars prova skölj ur hela systemet sen byt termostat.smile

BadBoys_Club
yoppe
25 september 2009 · 388 Inlägg

gissning på topplockspackning eller om du har riktig otur spricka i blocket..

Volvette Timmerman
25 september 2009 · 114 Inlägg

Hur kan oljan isåfall hamnat där? vad kostar det att åtgärda möjliga fel som låter oljan komma in :o? om de tnu inte löser sig med det du tidigare sa

Volvette Timmerman
25 september 2009 · 114 Inlägg

aj men perkele isåflal? troligen helt kört isåfall? vad kostar byta packningen :o?

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
25 september 2009 · 120 Inlägg

Kör uteslutningsmetoden..
Är du säker på att det är olja som hamnat i expansionskärlet?
Tycker du ska kolla över kylsystemet i första hand.
Kolla tex ifall kylet läcker, det kan bli en rostaktig avfärgning
i vattnet då du har haft en högre arbetstemperatur än vanligt.
Och ta även en titt på det där påfyllningslocket.

Om det inte är kylsystemet i sig som är felet
så kan det mycket väl vara packningen som gett sig.
Funderar lite på det du sa om att det luktar.
Kan vara så att det trycks in vatten till cylindrarna som
kan göra så att det luktar om man refererar till att det kan vara
topplockspackningen som gett sig..
Bara en teori om lukten, men givetvis
kan det ha luktat ändå, då kylsystemet tappat kylfunktionen.

Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (25 september 2009)

Volvette Timmerman
25 september 2009 · 114 Inlägg

oj.. värt att lämna in på service för att då fixa kylvästkan+sytemet och kanske få en serisö bedömning på eventuella FEL?

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
25 september 2009 · 120 Inlägg

Ja om du anser att du själv inte kan göra jobbet
så tycker jag att du gör rätt i att lämna in den hos en
kunnig bilreparatör. Helt klart! smile

Mvh

Blondie1
25 september 2009 · 333 Inlägg

låter som topplockspackning då de e svart sörja i expanstionskärlet då brukar de e regel vara packning eller spricka i topplock eller i blocket

Mvh

Volvette Timmerman
25 september 2009 · 114 Inlägg

1. Oljan såg helt perfekt ut enligt mig.
2. Kände lite lätt under kärlet.. blev lätt kladdig fast vet dock inte säkert om det är från när "ånga" runnit över så att säga eller om det ba läcker...

Blondie1
25 september 2009 · 333 Inlägg

okej men bilen ryker inte ur avgasröret när den e varm?? efter som allt vatten försvinner så tar de ju vägen någonstans

mitchi_86
26 september 2009 · 197 Inlägg

lämna in den hos volvo tex så gör dom ett test om du har avgaser i kylvattnet och då är det ju bara plocka av toppen:)

BadBoys_Club
Volvette Timmerman
26 september 2009 · 114 Inlägg

var "nyss" nere och fyllde på kylvätsak.. ska senare ikväll ner och kolla hur det ser ut.. OM det har runnit ut... är det en vanlig läcka bara då eller.. och skummet och det där kan vara SMUTSEN som syns tydlig runt kanterna som löser upp sig vid ca 90 grader?

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
28 september 2009 · 120 Inlägg

Ja, fallet kan vara så, och kan även vara "smuts" som löst upp sig. Hur gick det för dig?? smile

Mvh

Stefan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang