27 september 2009
Trådstartare
Hej.
Har lite problem med min bil. Någon som har tips på vad det kan bero på?
Problemet:
Vid lite lägre temepraturer ca 15 grader och neråt får jag svårt att starta min bil. Ju kallare desto svårare.
Jag vrider nyckeln, bilen tänder och är på väg att starta men då jag släpper nyckeln dör den bara.
Om jag ger gas till ca 3000 varv samtidigt som jag vrider nyckeln och håller den här 1-2 sekunder (längre tid ju kallare det är) så är bilen påväg att dö då jag släpper gasen men klarar precis hålla tomgången och är alltså igång.
Efter ett par försök luktar det väldigt mycket bensin om bilen (vet ej om detta är normalt vid upprepade startförsök eller om det har med felet att göra).
Då bilen är varm upphör problemet, den startar direkt utan problem utan att man ger gas. Jag har inga problem med tomgången vid körning eller att den dör då den väl står på tomgång.
Jag tror att problemet förvärras vid fuktigt väder, men detta är jag inte säker på. Det är framförallt temperaturen som påverkar.
Jag har kollat fördelardosan, tändkablar och tändstift, allt detta ser bra ut.
Mitt första inlägg på ett sånt här forum. Säg gärna till om jag bör komplettera med fler uppgifter!
Tack för svar