28 september 2009
Trådstartare
Hej,
Farsan har en 230E -92 som jävlas mer än lovligt för närvarande.
Problemet är enligt följande:
Kall motor:
Hopplös att få igång. man kan köra på startmotor 20 minuter om man vill. På sin höjd kan den puffa till genom insuget nån enstaka gång, och ibland har den tänt till typ ett kolvslag precis då man släpper nyckeln. Men rätt vad det är, utan förklaring, så går den igång. Inte tvekande på något sätt, utan som att det aldrig varit nåt fel... Sen går den fint. Man kan stänga av den och starta igen, gång på gång på gång. Tomgång på 700-750 varv. Aningen lågt, brukar innan problemen började, ligga på 800-850.
Och den går och går tills den kommer till 85 grader, full motortemp. Då dör den, som om du vridit av tändningen med nyckeln. Sen tar det ett några dagar tills den behagar starta nästa gång... Kul.
OBS! Vet inte om motortempen har med felet att göra, men ni förstår iaf hur länge den går!
Varm motor, efter den dött:
Fet chans. Inte ett liv. Stendöd.
Mycket fin gnista, oavsett varm eller kall. Bränsletryck ca 5,6kg = ok.
Har bytt:
Bränslepump (den gamla lät illa)
Bränslefilter
Bränslefördelaren
Styrenheten till insprutningen (ECU?)
Har kollat självdiagnostiken, visar överhuvudtaget inga felkoder. Provocerade fram en felkod genom att rycka temp-givaren, och den syntes då. Men inget annat.
Har nyss mätt upp tempgivarna vid kall motor, inga fel. Kommer ändå att byta dom, då jag redan beställt dom. Har även beställt bränslepumpsrelä som kommer om nån dag.
Har även mätt upp VR-givaren, den verkar också vara ok.
Har slut idéer.
Hjääälp!