För höga avgasvärden Audi s4 -92

JNT
30 september 2009 · 67 Inlägg

Nu är det så att jag funderar på att köpa en s4 av en polare, men problemet är att den inte gick igenom senaste besiktningen pga för höga avgasvärden och vill nu ha eran hjälp om vad som kan vara felet.

1. HC-halt tomgång, för hög
2. CO-halt förhöjd tomgång. för hög
3. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.


Värden: gränsvärden inom parantes

CO  0,1 (0,5)
CO 2500  0,5 (0,3)
HC  226 (100)
LAMBDA 1,04 (0,97-1,03)

Tack på förhand

Timmyboy hellaflush!
30 september 2009 · 1 266 Inlägg

prova byt motortemp givare kanske?
Hade också problem med avgasvärdena och de hjälpte att byta till en ny smile

Senast redigerat av Timmyboy (30 september 2009)

JNT
30 september 2009 · 67 Inlägg

Timmyboy skrev:
prova byt motortemp givare kanske?
Hade också problem med avgasvärdena och de hjälpte att byta till en ny smile

okej smile hade du liknande värden då eller ?

Timmyboy hellaflush!
30 september 2009 · 1 266 Inlägg

Jadu, det kommer jag faktiskt inte ihåg. Va precis ute o kolla i bilen och leta efter bes pappret, men hitta de inte. Men annars kan det nog vara katten eller något liknande smile
Men jag hade dock inte köpt bilen innan den blivit godkänd på bes (om du inte får den till jätte bra pris smile )

JNT
30 september 2009 · 67 Inlägg

Timmyboy skrev:
Jadu, det kommer jag faktiskt inte ihåg. Va precis ute o kolla i bilen och leta efter bes pappret, men hitta de inte. Men annars kan det nog vara katten eller något liknande smile
Men jag hade dock inte köpt bilen innan den blivit godkänd på bes (om du inte får den till jätte bra pris smile )

Jo han sa att det va lite läckace i katten så det förklarar nog HC värdet. Jag får ganska mycket billigare om jag fixar själv smile

Decibel
30 september 2009 · 2 911 Inlägg

HC och syre är oftast läckage mellan lambdasond och där bilprovningen mäter (slutpipan).

Låt bilen bli rejält kall, stå över natten.
Gå sen ut och starta och lägg dig snabbt under eller på sidan av bilen och lyssna.

Jag hade tokiga värden på min S4 också, det var en kombination av läckage i röret och sliten packning mellan grenrör och turbo.

JNT
30 september 2009 · 67 Inlägg

Decibel skrev:
HC och syre är oftast läckage mellan lambdasond och där bilprovningen mäter (slutpipan).

Låt bilen bli rejält kall, stå över natten.
Gå sen ut och starta och lägg dig snabbt under eller på sidan av bilen och lyssna.

Jag hade tokiga värden på min S4 också, det var en kombination av läckage i röret och sliten packning mellan grenrör och turbo.

jo läckage vet jag att det är, men resten av värdena då? inget av dom som stämmer:P

JNT
30 september 2009 · 67 Inlägg

ingen annan som har haft liknande avgasvärden ?

Timmyboy hellaflush!
30 september 2009 · 1 266 Inlägg

kan vara allt möjligt. Men en service på den kan ju hjälpa, byta luftfilter och bränslefilter mm smile

Nazse89 VD :=)
1 oktober 2009 · 90 Inlägg

lambda-värdet är troligen avgasläckaget, hc/co brukar ligga i tändsidan, läckage luftsida-typ insuget, intercooler osv vilket gör att den misständer. annars kan katlysatorn vara kass MEN den byter man allltid sist med tanke på att kontrollerna är billigare(spreja med startgas, riva väck stift m.m) än att byta kat för 12tusen?

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p
Nerko82
2 oktober 2009 · 5 Inlägg

jag jobbar med bil co hc, mätar den på verkstad, om moteo funkar bra, dör inte vid full gas, drar som fan, varvar 750-850 på tomgång, ska katalysator bytas, 80 procent, 20 procent at ngn el fel i tändsystemet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang