2565
Sök

Motorn dör/baktänder - Volvo 740 GLT B234F

576 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Hej

Va och tvättade bilen. Och precis innan jag ska köra in i tvätthallen börjar bilen gå skit. Orolig tomgång orkar knappt varva 3000varv när man kör. Står man på friläge och varvar går den att varva iaf. Så tänkte att jag kanske hade lite soppa kvar. Juckade iväg mot macken och tankade men det va nästan fullt. Har provat att slitigt i diverse kontakter utan skillnad. Man får växla mellan 3 och 4:an för att hålla bilen uppe i hisnande hastigheter som 70km/h och försöker man gasa mer än halv gas så börjar bilen blöddra och tappa fart samt skjuta avgassmällar.

Bil och motor är en Volvo 744 GLT 88 med en B234F.

Felsökt lite nu. Den startar och går på tomgång i typ 20sek sen bara lägger den av. Rycker man kontakten till LMM så går den bättre på tomgång men lägger fortfarande av efter 20sek.

Det vita sopparelät bytte jag förra veckan pga bilen ville inte starta ibland utan att man vikade på relät.  Har provkört med annan LMM utan skillnad.

Konstiga är att bilen går bra i 20sek varje gång man startar den. Sen börjar den gå risigt igen. Låter som den baktänder ibland också när man försöker gasa mer än 50%.

Har även bytt btr,bränslefilter rotor och fördelarlock pga sprickor i det gamla

Felkoder som jag får är 2-2-1 och 2-3-2 båda är lambdarelaterade.

Laddat upp en film nu, så här går den varje gång.
http://hacked.free-bsd.org/~jensl/740gl … I_1792.AVI

Hoppas någon orkar läsa och kanske komma med något tips då jag är i behov av bilen.

Mvh, Jens

5 Inlägg
2 oktober 2009
tar bort luftmasmätares kablar, om bilen då funkar bra, gasar, moste byta den.

Sök