4751
Sök

Volvo s40 felkod

minihea
1 oktober 2009
Trådstartare
Var och besiktigade volvon igår har en lampa i instumentpanelen som lyser! motorfels lampan!

Fick en 2a på den!

Har haft kamrems haveri och antar att det ligger kvar något felmeddelande som man måste släcka!?

Avgasvärdena var bra så lambda sonden är det inte!

Någon som vet?

Kan det vara så att man måste släcka lampan?

Även servic lampan lyser men den vet jag att man kan släcka!

Hoppas på bra svar!

VD :=)
90 Inlägg
1 oktober 2009
att motorlampan lyser beror på att en felkod satts i motorstyrenheten. lättast att kolla upp vad felkoden/felkoderna är för några är att avläsa dem på en verkstad som även kan radera felkoderna och släcka 2:an skitenkelt elr hur.

släcka 2:an kostar 2-500 beroende på verkstad och avläsning+radering felkoder kostar en 500ing.

MEN i vissa fall kan lampan lysa intermittent och även ibland slockna av sig självt.
självklart kan det ligga felkoder kvar sen kamremshaveriet om man inte raderat dem.
men man ska komma ihåg att lyser motorlampan tyder det oftast att det är något fel på motorn.

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

X40 Nordic
784 Inlägg
1 oktober 2009
En del felkoder försvinner efter att tag då styrboxen inte har fått den något mer på x antal starter.
Ett annat tips är att låta bilen stå utan ström i 24h. Lyser fortfarande lampan skulle jag åka till en verkstad och kolla upp det. De tar 250kr på bilia för det om jag inte mins fel.

S40 T4
584 Inlägg
1 oktober 2009
gör som m_a_c säger att du låter bilen stå utan ström.

Sen kollar du om lampan har slocknat om inte så kan du gå till bilia eller någon verkstad som kollar felkoder och kolla alla felkoder och radera dom så ska det nog funka.

Om det är en felkod så glöm inte att skriva ner koden eller få med koden och be dom tala om vad det kan varaför fel.

minihea
4 oktober 2009
Trådstartare
Hittade en kabel som hade lossnat från en givare!
Och en slang som inte satt riktigt på loft röret till insuget!
Fixade det så försvan lampan=)

Men har släckt servis lampan i fredags gött att ha den lyssandes varje gång man startar!

Sök