Kokande Citroen vid tomgång

Joelk
6 oktober 2009 · 8 Inlägg

Har ett smått irriterande problem, när jag kör bilen ute på landsväg så går det ju såklart fint men när jag kommer in i stan och blir stående vid alla rödljus och annat så springer gärna tempen iväg.. Och jag har inte än hunnit felsöka den, har firma bil, men jag gissar på termostaten eller sensorn till kylar fläkten (el driven)

Bilen i fråga är en Citroen Volcane från -93 (1,9i)


Eftersom jag för nuvarande residerar i Norge och bilen står ett par mil bort så tänkte jag handla på mig både en sensor och termostat, om ni inte misstycker? Jag är inte så väldans kunnig på Citroen så jag frågar därför här om det är något annat jag bör ha med mig?


Ska givetvis kolla fläkten innan jag byter kontakten men jag försökte kolla runt på biltemas hemsida som är ett rent hel...ete och hitta på men hittar ingen universal grej där. Någon som har nått tips? Köpa på citroen är uteslutet, kostar 500nrk för en ny sensor och skrotarna runt i kring har inget på lager


Vore väldigt tacksam för lite hjälp!

alain www.bimmerpower.org
6 oktober 2009 · 3 995 Inlägg

När du kör, kall luft kommer mot kylare, det gör det inte när du stanna vid röt ljus därför motor blir varm vid den tid punk.
Det du får göra först är att kolla om fläkten startar när det börja att blir varmt, om den inte starta, det kan vara som du säger, bör byta sensorn till kylar fläkten.
Om den startar, gör också som du säger, byt termostaten.
Det skulle förvåna mig att båda skulle vara sönder.

Senast redigerat av alain (6 oktober 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang