2683
Sök

Problem med hög CO2500 och HC på Toyota Camry

4 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Bilen går inte igenom besiktningen..

CO 2500: 0.4 (0.3)
HC:         190 (100)

Är som sagt en Toyota Camry 2,0 16v från 89. Servad med ny olja, filter, luftfilter. tändkablar, fördelare och rotor. provade också byta till en begagnad lambdasond men ingen förbättring vid besiktning.
Jag har också provat med E85 utan framgång..

Var sitter problemet, katalysatorn?, eller dåliga ventiltätningar kanske?... någon som har ett förslag??

Snart hamnar den i bilhimlen, tråkigt då den går fint och är rostfri..

4 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Mätte upp tempen på katalysatorn idag, den blev ungefär 150 grader. någon som vet om det bör vara orsaken till mitt problem med hög CO och HC-halt??

Supraman
2 300 Inlägg
9 september 2009
150 grader va inte mkt att hurra för.
Dom ska bli tillräckligt varma för att antända torrt gräs och sånt.

Katten e förmodligen slut.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sir
291 Inlägg
8 oktober 2009
Inte säkert katten är slut. Motorerna är inte byggda för att torrgasas som dom brukar på bilprovningen. Har flera Toyota med 3S motorer i som man får åka en liten repa mellan bromsprovet och avgasttesten för att det ska visa rätt. Vissa har gått närmare 30 tusen mil å andra knappt över 10 tusen mil med samma resultat. En bil hade jag bytt katt och lambdasond med utan skillnad. Vissa bilprövare har inte tid å vänta utan slår hellre ner än tar ett varv. :-(

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Sök