Köpråd: Saab 900/9000

Slash Saabifierad
9 oktober 2009 · 2 027 Inlägg

Är lite sugen på att eventuellt köpa mig en Saab 900 eller en 9000.

Saab 900 hade jag tänkt på den äldre varianten, 9000 hade jag tänkt på både den gamla eller den nya.
Hur är det med mekandet, är dessa bilar lättmekade? Är det stor skillnad på mekandet av den gamla 9000 och den nya vad det gäller enkelhet (om dom är enkla att meka det vill säga)?

Hur är komforten? vilken är bekvämast?
Hur är det med köregenskaperna, har dom denna sportighet som Saab är kända för?
Nyckeln mellan sätena, vet att gamla 9000 inte har det, men har 900:an det och den nya 9000?
Vad för årsmodeller är det som har nightpanel?
Är det fortfarande så att halvkombivarianterna är mer eftertraktade än sedanerna av 9000-modellerna (lättare att sälja en halvkombi än sedan)?
Vad kan dom tänkas dra vid blandad körning? pratar vi under eller över 1 liter per mil (tänkte skippa turbomodellerna)?
Finns det något motoralternativ man bör undvika?
Finns det någon årsmodell man bör undvika?
Vart brukar rosten sätta sig på dessa bilar?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 oktober 2009 · 3 404 Inlägg

Både og900 och 9000 är riktigt goa bilar, 9000 är mer bekväm och rymligare. Komforten finns det inte mycket att klaga på i någon av bilarna.

Köregenskaperna är väll varken bra eller dåliga original, dit med fjäderbensstag och en sänkning så får du nog stil påt.

Nyckeln sitter dessvärre på rattstången på samtliga 9000

Nightpanel finns väll bara på 9-3 och 9-5 ev även ng900? Rolig funktion men har inte använt den mer än 2-3 gånger

Vet faktiskt inte vad sugsnurrorna drar men min ligger väll och snittar på 0,85 blandat och en 900 t8 ligger på ca 0,9-1L/mil blandat

Rost finns i princip ALLTID i nederkant på dörrarna och i skärmkanterna, reservhjulsbaljan kan också vara bra att kolla...

Motorer du borde undvika är väll sugmotorerna för att köpa en Saab 900/9000 utan turbo är som, ja jag vet inte vad tongue  ...Köpa ett flygplan utan vingar kanske  roll

Senast redigerat av TenZer (9 oktober 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Rille0
10 oktober 2009 · 2 021 Inlägg

Hur är komforten? vilken är bekvämast? 9000 sitter du mkt bra i, speciellt skinnsätena
Hur är det med köregenskaperna, har dom denna sportighet som Saab är kända för? Og900 känns nog mer sportig pga vägjållningen, 9000 är stor o tung o har inte nån värsting väghållning medans 0g900 har riktigt bra väghållning, ligger som ett strykjärn på vägen.
Nyckeln mellan sätena, vet att gamla 9000 inte har det, men har 900:an det och den nya 9000? 9000 är så vitt jag vet enda saaben som har nyckeln vid ratten
Är det fortfarande så att halvkombivarianterna är mer eftertraktade än sedanerna av 9000-modellerna (lättare att sälja en halvkombi än sedan)? vet inte riktigt om de stämmer men cs karossen( halkombi) ser så mkt bättre ut än en cd (sedan)
Vad kan dom tänkas dra vid blandad körning? pratar vi under eller över 1 liter per mil (tänkte skippa turbomodellerna)? min ng900 med 2 liters maskin ligger strax under litern blandat, har haft nere den i 0,7 som minst.
Finns det något motoralternativ man bör undvika? egentligen inte, det skulle vara sugmotorerna som inte direkt är några räsermotorer samt att 9000 2,3i är väldigt törstig(egen erfarenhet, går itne o komma under litern)
Finns det någon årsmodell man bör undvika? på 9000 uppgraderades både motor och växellåda runt -94 men ska nog inte vara några problem med en äldre heller.
Vart brukar rosten sätta sig på dessa bilar? skärmkanter och undersidan på dörrar, runt vindrutan på 9000. sällan saabar rostar i balkar osv, så hittar du en som är fin i karossen är den troligtvis fin undertill också.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Holiace
10 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

9000 är en bekvämare bil och den drar mindre. Men en og900 är mycket coolare och inte lika vanlig. Men om man ska ha Saab så ska man ha turbo. Annars kan jag vara utan wink

Senast redigerat av Holiace (10 oktober 2009)

Jag kan inget om allt.
jojjekaa
10 oktober 2009 · 60 Inlägg

Man får väldigt mycket bil för pengarna om man köper en 9000, väldigt bekväm att åka långt i,
Enbart landsvägskörning har jag kommit ner till 0,65 med min 9000 och då är det en 2,0t som är chippad.
Men blandad ligger den runt 0,8-0,9 ca, beror ju helt på hur man kör.

Vad du än gör så satsa på en med turbo, modellerna utan drar knappt mindre

Senast redigerat av jojjekaa (10 oktober 2009)

Holiace
10 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

Som jojjekaa sa, mest bil för pengarna här i Sverige är en Saab 9000. I alla fall när det gäller inköp.

Jag kan inget om allt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang