Billig bredbandslambda från USA?

Raggebagge
15 augusti 2009 · 32 Inlägg

Tjena!

Hitta denna billiga bredbandslambda från USA

http://www.boostcontroller.com/index.php?item=283

Får man med exakt allt som behövs? Är bara intresserad av se hur rikt/magert motorn går.

Är det något ni kan rekomendera? eller tipsa om andra billiga bredbandslambdor med bra kvalite?smile

Senast redigerat av Raggebagge (15 augusti 2009)

Jaguar XJ12 -95 Westminster Blue, Rieju Drac Colorline -01,Fiddy 125cc
Jaguar XJ12 "R" (1995)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
15 augusti 2009 · 5 042 Inlägg

AEM is good shit !! wink

C H E V R O L E T <3
Raggebagge
15 augusti 2009 · 32 Inlägg

jo har läst lite om dem och det verkar va bra grejer.

http://www.jegs.com/i/AEM/017/30-5130W/10002/-1

Har med analog mätare, står inget om det övriga som ingår, antar att det är samma bara olika mätare?

Jaguar XJ12 -95 Westminster Blue, Rieju Drac Colorline -01,Fiddy 125cc
Jaguar XJ12 "R" (1995)
ZonaX Svetsare
15 augusti 2009 · 3 150 Inlägg

Slänger in en minifråga här bara  smile     Är smalbandslambda nåt att ha, asså en "Lambdamätare"?
Samt vad är att föredra, ovanstående eller avgastempmätare?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
NIzmO Ollikkala Racing
16 augusti 2009 · 1 724 Inlägg

Ska du bara ha den till att kolla så motorn går som den ska duger AEM mätaren utmärkt och allt som behövs ingår, denna funkar säkert bra också + fri frakt: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Innovate … 06.c0.m245

Smalbandlamda är väl inte det mest effektiva egentligen men har själv en sån sitter i för stunden så man iaf vet om motorn går tokmagert eller inte, ska dock skaffa bredbandlamda under vintern.
Både avgastemp och lamdavärde är viktigt att veta men ska man välja så börja med lamdamätare, hos www.vems.hu finns mätare med både lamda och egt i ett till vettigt pris, billig och snabb leverans för den som blir osäker på att beställa därifrån.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
ZonaX Svetsare
16 augusti 2009 · 3 150 Inlägg

NIzmO skrev:
Smalbandlamda är väl inte det mest effektiva egentligen men har själv en sån sitter i för stunden så man iaf vet om motorn går tokmagert eller inte, ska dock skaffa bredbandlamda under vintern.
Både avgastemp och lamdavärde är viktigt att veta men ska man välja så börja med lamdamätare, hos www.vems.hu finns mätare med både lamda och egt i ett till vettigt pris, billig och snabb leverans för den som blir osäker på att beställa därifrån.

Tack!

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Raggebagge
18 augusti 2009 · 32 Inlägg

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/AEM-GAUG … 06.c0.m245

blev en såndär fast för 200dollar. Lite ballare med analogt tycker i alla fall jag smile

Jaguar XJ12 -95 Westminster Blue, Rieju Drac Colorline -01,Fiddy 125cc
Jaguar XJ12 "R" (1995)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
22 augusti 2009 · 116 Inlägg

AEMs är kanon. Vi använder den själva när vi mappar. Bäst resultat får man om man kopplar ut signalen till en logger av något slag som även kan hålla reda på motorvarv och kan den hålla koll på MAP-sensorn eller tryckventilen så är det helt underbart.

Då får man riktigt bra koll på exakt var det inte funkar.

Mvh
Arash
www.pbz.se

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
skogsboo
28 september 2009 · 14 Inlägg

halloj hur lyckades du få den för 200 dollar?yikes skulle också vilja ha en analog för 200 dollar;)

Ford sierra cosworth "cossie" (1988)
turbo5a Avstängd
30 september 2009 · 424 Inlägg

jag är med sugen..

team Svineri. Volvos under construction.
HenrikR
4 oktober 2009 · 87 Inlägg

Kan rekomendera Innovate klart mycket bättre än aem förutom att man inte kan se vad lamdavärdet är då den visar endast arf. därför jag tycker den är bättre är helt klart för att skulle du råka vrida av tappen bak på mätarhuset  (AEM) när du tex skall byta värden av signalen ut som man kan koppla till sprut så är lamdasonden sönder. på Innovate  så programerar du utgånarna sj vilken signal de skall skicka.

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
4 oktober 2009 · 764 Inlägg

HenrikR skrev:
Kan rekomendera Innovate klart mycket bättre än aem förutom att man inte kan se vad lamdavärdet är då den visar endast arf. därför jag tycker den är bättre är helt klart för att skulle du råka vrida av tappen bak på mätarhuset  (AEM) när du tex skall byta värden av signalen ut som man kan koppla till sprut så är lamdasonden sönder. på Innovate  så programerar du utgånarna sj vilken signal de skall skicka.

Innovate går visst att få att visa lambda istället för AFR, allt är programeringsbart!

torpis Forummoderator
4 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

HenrikR skrev:
Kan rekomendera Innovate klart mycket bättre än aem förutom att man inte kan se vad lamdavärdet är då den visar endast arf. därför jag tycker den är bättre är helt klart för att skulle du råka vrida av tappen bak på mätarhuset  (AEM) när du tex skall byta värden av signalen ut som man kan koppla till sprut så är lamdasonden sönder. på Innovate  så programerar du utgånarna sj vilken signal de skall skicka.

Jag förstår inte riktigt resonemanget. Du menar att AEM är sämmre efter som att om man förstör utrustningen så går den sönder?!


Jag kör själv en AEM och den funkar kanonbra. Som alltid måste man vara noga vid installation, dra riktiga kablar till matning och jord så funkar den kanonbra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
HenrikR
8 oktober 2009 · 87 Inlägg

kör du lamdan mot sprutet så är Innovate bättre anser jag, skall du bara ha den som typ en extra mätare i cupen så är det en helt annan sak efter som jag haft båda å kör dem mot samma sprut å märkt en betydlig skilnad vad det gäller att skicka data till sprutet.
vad det gäller att visa lamda så gör inte den min model det sen är det mycket möjligt att Innovate har några som gör det.

mvh Henrik

Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
torpis Forummoderator
8 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

HenrikR skrev:
kör du lamdan mot sprutet så är Innovate bättre anser jag, skall du bara ha den som typ en extra mätare i cupen så är det en helt annan sak efter som jag haft båda å kör dem mot samma sprut å märkt en betydlig skilnad vad det gäller att skicka data till sprutet.
vad det gäller att visa lamda så gör inte den min model det sen är det mycket möjligt att Innovate har några som gör det.

mvh Henrik

Ja, innovate förefaller mer programerbar medans AEM i lambdaläge enbart har en signal ut på 0-5v av nån outgrundlig anledning.  Det löserm an enkelt genom att jorda signalen över 5st lika stora motstånd och få således ut 0-1v över sista motståndet.  Så lirar kaonfint ihop med Nira i3+ i alla fall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Tangen_93
10 oktober 2009 · 185 Inlägg

Kör innovate på alla folkrace och rallycross bilar och det funderar helt finfint, både på insprut och förgasare, har digital mätare som är väldigt skarp och bra så man behöver inte enbart kolla på mätaren för att se om den går mager eller för fet när man testar på t.e.x banan eller väg.

Saab 900 2,5 "Elmia 2011" (1989)
Xuri One Man Clan
10 oktober 2009 · 4 287 Inlägg

jag kör vems mätare å den e ruggigt bra...går å koppla vidare till andra sprut med programerbar utgång å man ser vad de står även om solen lyser rakt på den...å på kvällen bländar den inte..
de är även inbyggt boostcontroll å lite sånt i den

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang