Saab 9000 TURBO olje problem

9000_robin
8 oktober 2009 · 132 Inlägg

Hejsan!!

Bytte till mig en Saab 9000 Turbo Igår kväll.

Den är skit fin Men det finns ett problem med den och Ja vill inte kalla det litet eller stort för ja har ingen anning.

Därför tänkte jag skriva några rader om prblemet här för att se om nån vet vad felet är elller kanske har varit med om samma sak, Så ja hoppas dom som svarar är sånna som vet och inte bara gissar..

Förra ägaren har nyss bytt Toplockspackning på bilen och Det verkar blivit bra,
Men han kan inte saab och inte Turbo så.

Felet är att den spottar upp olja från Oljestickan,
Men inte om man kör lugnt elller så , Det är när man Laddar lite och Gasar , Då kommer det, De är inte några mängder heller men det kommer en bra skvätt iaf, Bilen Knackar inte nått elller så.
Fungerar bra annars och är riktigt trevlig..

Men när man har en Turbo så vill man ju kunna utnyttja detta lite med, + att det är väldigt kul smile

Är det någon som vet vad som kan vara fel , Pratat med mycket folk och alla tror att nån Slang sitter fel eller att det är stopp i Vevhusventelation...

Har kollat Vevhusventelation och det är inte det som är problemet va ja kan märka då det inte är stopp där.

Vad kan det va för fel?

Snälla hjälp mig .....

MVH Robin Forsling:(

9000_robin
9 oktober 2009 · 132 Inlägg

Är det inte nån som Har bilder på hur alla slangar ska gå till och från vevusventelation??

Har fått massor med förslag på vad det kan va o dom flesta tror att några slangar sitter fel, Eller att det är stopp men stopp är det inte har kollat det..

NiWi Hojstyling.se
9 oktober 2009 · 72 Inlägg

Låter som sprucken kolv då du har övertryck i vevhuset och olja pressas upp. Lägg handen ovanpå oljestickshålet och gasa försiktigt.
Koppla ur den grövsta vevhusslangen från toppen och upprepa. smile

Är bilen original i övrigt?

Senast redigerat av NiWi (9 oktober 2009)

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
9000_robin
9 oktober 2009 · 132 Inlägg

Okey tack så mycket för ditt tips, Ska kolla det där imorgon när det är lite ljusare ute smile
Men om det inte är det felet vad kan det då vara?

mvh robin

NiWi Hojstyling.se
11 oktober 2009 · 72 Inlägg

Hur verkar det? smile
övertryck i vevhuset kan vad jag vet skapas utav sprucken kolv, väldigt dåliga kolvringar eller stopp i vevhusventen. Men eftersom du säger att den går som den ska verkar det mest troligt på spricka...

Senast redigerat av NiWi (11 oktober 2009)

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang