3365
Sök

940 LTT Vitryker på tomgång

Syndare ;)
21 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Har sökt och sökt men inte hittat någon som egentligen ger resultat vad gäller mitt problem.

Gäller en 940 LTT och inget annat.

Bilen vitryker på tomgång och det luktar bränt. Dock så fort den blir varm. Ryker inte ett smack när den fortfarande är kall i maskin.
Varvar man upp kärran så slutar det ryka temporärt, sedan återgår det till samma problem.

Röken är tjock, och luktar bränd olja men är av vit färg satt det lutar åt både vatten samt olja.
Bilen går bra, men har inte tittat topplockspackningen satt ingen garanti på att den är hel. Men allt tyder på att den inte skulle vara trasig vad gäller olja i vatten osv osv.

En liten lista på saker som kollats så att vissa saker kan uteslutas:

* Oljetillsförseln till turbon, från och till blocket. Alla rör rena och fina.
* Vattentillsförseln -||-.
* Vattenpump bytt (har dock ej med detta att göra)

Nu sitter det ingen katalysatorn på bilen utan 3" hela vägen, inkl front samt downpipe.

Skulle det kunna vara vevhusventilationen?
Det är INTE kolvringar osv kan jag säga redan nu, finns inga som helst tecken på det eller olja i avgas osv osv. Kommer dock göra komptest imorn för att se utifall något skulle vara på gång i blocket samt toppen.

Iallafall, om någon här haft liknande problem så är ALLA tips bra tips, och kommer att testas.
Förutom då "kompisens kompis bytte motor, det löste allt" :-P
Senast redigerat av XrOo (14 oktober 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 oktober 2009
kolla om det är vatten å dyligt i intercoolern å rören:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Syndare ;)
21 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Check! Inget vatten i ICn eller någe av rören. Fler tips? wink

279 Inlägg
14 oktober 2009
försvinner det olja eller vatten? är vattnet klart och inte lite grösörjit lika med oljan att den är svart och inte grå. får du tryck i kylar systemet? att det luktar anorlunda kan vara att att du kör utan katt då får avgaserna en annan lukt jag kan inte riktigt beskriva hur det luktar men vet att det luktar anorlunda. har du kört långt med bilen? kan ju vara en så lätt sak att den rycker för att du har vatten i avgas systemet om blir till ånga när det blir varmt. för om det är kylar vatten luktar det lite sött.

bränt gummi luktar kärlek

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 oktober 2009
var det inte så att olje returen hade vart klämd? kan ju va så att den dra en aningen vatten från vattenkyliningen från turbon

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Syndare ;)
21 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Vad som menas med "drar" vatten och olja är olika termer för var och varannan person som läser och frågar. Bilen drar inte vatten eller olja i så pass mängd att det skulle vara farligt på något vis, visst försvinner det lite av bägge dock ej mer än någon cl vatten och en och annan droppe olja, och då kanske om jag kör bilen i 5 timmar på en 200m lång sträcka fram och tillbaka, pällen i botten på 1an och 2an.

Jag lutade åt cirkulationen av vatten till turbon. Kopplade ur kylningen helt och hållet. Satt inget vatten gick varken in eller ur turbon. Visst är det kanske inte så hälsosamt för turbon, men snabbare sätt att se om den läcker i vattenkanaler går nog inte att komma på. Plus så är den ju ändå oljekyld satt borde palla av att stå på tomgång ett tag med några korta 3000-4000 varvs tramp med sänkt GLT.

Märkligaste med det hela är just att den bara vitryker på tomgång. Varvar jag upp bilen ett par gånger så slutar den att vitryka ett tag, någon minut, för att sedan återgå till samma visa igen.
Och den ryker inte det minsta när maskinen är "kall", dvs innan vattentempen i systemet når optimal temp.

Återkommer med komp resultat imorgon. Det borde säga, hmm ja ingenting egentligen.

Sök