2344
Sök

Toyota celica 1992 kylarproblem

423 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Hallå! Jag har något problem med kylaren, fyller på, kör ca 10 mil sen är kylaren halvtom igen. Har kollat noga efter läckor men inte hittat någon, är det termostaten? Temperaturmätaren visar aldrig över hälften. Även expansionskärlet töms väldigt fort. Är det bara att byta termostaten eller kan det vara något annat?

4 682 Inlägg
7 oktober 2009
vattnet försvinner inte bara, nånstans måste det ta vägen. om du e säker på att du inte har en läcka nånstans så e det topplockspackingen som har gått eller så har du en spricka i toppen.
hur hade du tänkt att termostatet skulle få vatten att försvinna?

423 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Kanske om det kokar och dunstar? Vet inte jag, därför jag frågar.

369 Inlägg
8 oktober 2009
men det är ju därför det är glykol i kylsystemet, för att det inte ska frysas och inte heller koka. Kolla ännu mer noggrant, kan va en liten läcka någonstans, eller alternativ 2, topplockspackningen, då kan det vara ojämn tomgång..
Senast redigerat av turbos4 (8 oktober 2009)

Avant för varje slant.

5 198 Inlägg
8 oktober 2009
Glykolen hindrar inte bilen från at koka,, men däremot höjer man kokpunkten.

519 Inlägg
8 oktober 2009
Om det är topplockspackningen som det har kommit på tal så kommer vattnet ut som ånga ur avgassystemet. Ganska enkelt att se, om det rycker vitt så är det topplockspackningen.

Sir
291 Inlägg
8 oktober 2009
Hur långt har bilen gått? Över 20 tusen mil så kan det vara vattenpumpen som läcker. Kan läcka bakom kåpan för kamremmen och då syns det inte så bra. Är det topplockspackningen så är det inte säkert det syns på avgaserna utan det kan vara så att avgaserna läcker in i kylvätskan ist. Kolla med en lokal verkstad om dom har mätinstrumen som kan kolla om det är avgaser i kylvätskan. Finns även å köpa på Biltema för en 500 eller nått. Låter iofs konstigt om tempen är normal men kylaren halvtom efter ett tag. Tempgivaren till mätaren sitter i toppen just på ett sånt ställe där vätskan är nästan som högst. Detta för att det skall synas så snart som möjligt om kylvätskan är för låg.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

423 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Dale skrev:
Hur långt har bilen gått? Över 20 tusen mil så kan det vara vattenpumpen som läcker. Kan läcka bakom kåpan för kamremmen och då syns det inte så bra. Är det topplockspackningen så är det inte säkert det syns på avgaserna utan det kan vara så att avgaserna läcker in i kylvätskan ist. Kolla med en lokal verkstad om dom har mätinstrumen som kan kolla om det är avgaser i kylvätskan. Finns även å köpa på Biltema för en 500 eller nått. Låter iofs konstigt om tempen är normal men kylaren halvtom efter ett tag. Tempgivaren till mätaren sitter i toppen just på ett sånt ställe där vätskan är nästan som högst. Detta för att det skall synas så snart som möjligt om kylvätskan är för låg.

Den har gått 30.000 mil nästan nu, så jag får väl ta och kolla upp vattenpumpen. Tack för svaret.

1 142 Inlägg
8 oktober 2009
hade samma "fel" på min 745a och då var de locket till expansionskärlet som packningen var otät i... prova krama kylarslangarna och lyssna om de pyser någonstans...

Sir
291 Inlägg
14 oktober 2009
Hur är bilen i övrigt då? Har du kollat om det är avgaser i kylvätskan? Är den ok å kärran är schysst och du trivs med den kan de ju vara värt det men isf kan jag tipsa om att byt även kamrem och löprulle då det iaf rivs där. Blir inte så mycket mer kostnad.

www.toyotaclubsweden.com

423 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Går det att kolla om topplockspackningen är pajj på nåt annat sätt än att skruva upp och kolla?

Sir
291 Inlägg
15 oktober 2009
Att skruva isär är ett sätt men det rekomenderas inte att använda samma packning utan ska toppen av för att bara titta så byter man packning iaf. Har du kollat om det är avgaser i kylvätskan? Det är ett enkelt sätt att kolla. Skulle det finnas avgaser i kylvätskan är det troligast att topplockspackningen har gått. Du behöver alltså inte lyfta toppen för det. Dom flesta bilverkstäder har utrustning för att kolla avgaser i kylvätskan annars finns de på http://www.biltema.se/products/product. … mId=145753 som kan funka.

www.toyotaclubsweden.com

Sök