Opel Astra 1,6 - 95:a - motorlampan tändes sedan är den helt död...

BebisRosa
19 oktober 2009 · 13 Inlägg

Det hela började med att bilen började rycka lite vid körning, typ som om att gasen levde sitt egna liv i alla hastigheter .
Och den ville knappt motorbromsa och till sist reagerade inte kopplingen alls.

Motorlampan började lysa, sedan oljetryckslampan och även generatorlampan o sen dog den.
Försökte starta den o hade i friläge o bilen "rusar" typ, låter som om den varvar (lite svårt hur mycket den varvar med tanke på att de inte är någon varvmätare i bilen) o även när jag tryckte ner kopplingen så rusade den.

Men kan en dålig koppling verkligen orsaka allt detta?
Startade med en växel i också utan att trycka ner kopplingen o bilen "hoppade" inte fram så som vissa kärringstopp man fick när man övningskörde (haha), så det verkar ju vara kopplingen men jag vill gärna veta lite mer.
Någon tjötar om tändkassett, men det kan väl inte ha något med detta att göra??
Är tacksam för alla svar smile

Mvh Jenny

Love Me 0r Hate Me, It´s Still An 0bsession !
MarcusL #2573
19 oktober 2009 · 1 489 Inlägg

Får man fråga varför du försöker fortsätta köra eller starta bilen när både motorlampan och oljelampan lyser? Det är ju rätt allvarligt, hade det varit jag så hade jag inte ens tittat på nyckeln innan jag kollat under huven..

Men till saken, tändkassett? Mja det gör att motorn tappar kraft, om den slutar fungera så tänder inte stiften och då är det svårt och komma framåt.. smile

Men förvisso ska ju bilen "hoppa" framåt om du har växel i och drar på starten, inga konstiga lukter eller vätskor som syntes/kändes?

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter
BebisRosa
19 oktober 2009 · 13 Inlägg

Jag skulle kolla efter en stund och då lös inte oljelampan, men motorlampan lös som inte är så farligt om den slocknar efter en stund (står i handboken). Så mycket vet jag iaf wink

Jag öppnade huven, kollade oljan o det var olja i smile
Men hade inget ljus o inga verktyg o stod helt öde sad

Nej inga konstiga lukter eller vätskor som jag kände eller såg hmm
Tycker att de e mkt skumt, men växlarna har nog varit tröga o få i ett tag, men att den bara tvärdör så är jag lite chockad över, de e ju "bara" en koppling.

Love Me 0r Hate Me, It´s Still An 0bsession !
Memme I'am AWESOME..
19 oktober 2009 · 2 783 Inlägg

Kan vara tändkasettet eller strömfördelare! smile , hade likadant fel på min Honda fast då lös motorlampan å sen dog den :S..

Byta då bara fördelaren, sen gick den igen.

Senast redigerat av Memme (19 oktober 2009)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
BebisRosa
19 oktober 2009 · 13 Inlägg

Känner ju lite som att det har något med EL att göra, kopplingen kan ju inte orsaka allt detta o det hade ju knappast gå å få i växlarna någorlunda ok?

Skit att den bara står i ödemarken hmm

Love Me 0r Hate Me, It´s Still An 0bsession !
E3_Henrik Teknik Informatör
19 oktober 2009 · 371 Inlägg

är det en 16v? jag lägger en röst på vevaxelgivare eller kamaxelgivare. om inte annat så är det värt att börja där.

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
BebisRosa
19 oktober 2009 · 13 Inlägg

jahopp sad då får nog bilen helt enkelt bli bortforslad då tongue

Love Me 0r Hate Me, It´s Still An 0bsession !
wange_82
19 oktober 2009 · 164 Inlägg

Håller med föregående talare, låter som om det kan vara kamaxelgivare...

BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
Audi A6 "Ådi" (2006)
BebisRosa
19 oktober 2009 · 13 Inlägg

Vet dock inte om det är en 16V sad
Men detta låter ju inte roligt....

Love Me 0r Hate Me, It´s Still An 0bsession !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang