Volvo 740 har hög tomgång när den blir varm! (B230a)

Farleykarley
14 oktober 2009 · 406 Inlägg

Min gamle isbil har en tendens till att få hög tomgång när den kommer upp i arbetstemp. (ligger runt 1700rpm då)

Antar att det har med choken att göra, för när den är kall går den perfekt, och ligger fint runt 900rpm i varv.
Allt eftersom den blir varmare stiger dock tomgången, så jag antar att den fortsätter choka och får in för mycket soppa eller liknande.
Har kollat styrningen som går från chokespaken till gasspjället, men allting där verkar fungera som det ska..

Är inge vidare haj på hur just förgasarmotorerna brukar bete sig.. Så vad kan detta bero på?

Det är en 740Gl från 1985 med B230A ifall det inte framgick smile

Mvh

Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
blacken
14 oktober 2009 ·

Karlie skrev:
Min gamle isbil har en tendens till att få hög tomgång när den kommer upp i arbetstemp. (ligger runt 1700rpm då)

Antar att det har med choken att göra, för när den är kall går den perfekt, och ligger fint runt 900rpm i varv.
Allt eftersom den blir varmare stiger dock tomgången, så jag antar att den fortsätter choka och får in för mycket soppa eller liknande.
Har kollat styrningen som går från chokespaken till gasspjället, men allting där verkar fungera som det ska..

Är inge vidare haj på hur just förgasarmotorerna brukar bete sig.. Så vad kan detta bero på?

Det är en 740Gl från 1985 med B230A ifall det inte framgick smile

Mvh

Tomgångs luftskruven?. nål/nålsätet sletna.? Nålsätet inte korrekt justerat?. Anslagsskruven för gasspjället inte korrekt justerad?. Tjuvluft någonstans i kombination med för mycket bränsle?. Slitna bussningar för spjällaxeln..

Senast redigerat av blacken (14 oktober 2009)

M-Wetter
14 oktober 2009 · 212 Inlägg

Skulle gissa på tjuvluft nånstans.

Farleykarley
15 oktober 2009 · 406 Inlägg

Tackar för svaren! Skall kolla upp den förhoppningsvis under morgondagen här.. Vart sitter tomgångsluftskruven?
Anslagsskruven te spjället verkar vara okej iaf.
Däremot verkar den som sagt dra en hel del bränsle, men det har väl att göra med att den chokar hela tiden.. Går dock perfekt i motorn i övrigt.

blacken
15 oktober 2009 ·

Karlie skrev:
Tackar för svaren! Skall kolla upp den förhoppningsvis under morgondagen här.. Vart sitter tomgångsluftskruven?
Anslagsskruven te spjället verkar vara okej iaf.
Däremot verkar den som sagt dra en hel del bränsle, men det har väl att göra med att den chokar hela tiden.. Går dock perfekt i motorn i övrigt.

Den ska sitta på insuget alldeles vid flänsfästet för knasarn, en mässingsskruv infälld så att säga..

Farleykarley
19 oktober 2009 · 406 Inlägg

Kan ju svara på att det var tomgångsluftskruven som var problemet i dramat.. Då den är helt obefintlig big_smile Verkar inte sitta nån där längre, så jag får väl ragga rätt på nån framöver så det går att ställa igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang