5511
Sök

BMW 323i krånglar med kopplingen, gärna lite feedback.

9 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Hej alla hjälpsamma!

Det började med att jag skulle göra en burnout för första gången. Tröck på bromsen gasade men kom ingenvart .  Jag låg alltså på ca 6000 varv i kanske 3-4 sekunder.
efter detta så började bilen lukta väldigt konstigt. som brända bromsskivor eller brända däck varje gång jag slog igång AC eller bilen över huvudtaget och lukten kom även flera dagar senare från motorn och varje gång jag startade den.

Efter detta så har bilen börjat rycka väldigt konsigt när jag ligger i draglägge på samtliga växlar, det blir som skakningar i hela bilen.

också när jag ska dra på lite och ligger på i 3ans växel så rusar varvmätaren från ca 1500 varv till 2-3000 varv utan effekt. bilen drar inte på liksom. ingen acceleration. men sen vid 3 så drar den på som vanligt men när den kommer till 4000 varv så droppar den tillbaka till 3000 igen utan att jag rör på varken koppling eller gaspedal?

Pratat med far min och han säger att det kan ha någonting med någon slags hardy skiva att göra.

Väldigt tacksam för felsöknings hjälp eller bara gissningar om vad problemet kan.
Det jag är mest fundersam över är varför varvmätaren droppar 1000 varv bara sådär?

(lukten har nu försvunnit men det är ryckigt och det där med varvet är kvar.)
tack på förhand.
/Karlbergg

84 Inlägg
21 maj 2009
Din koppling är slut tyvärr

9 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Jag är dålig på bilar, någon som kan förklara vad det är som hänt med den?

förstår ju själv att det är något som pajjat, men jag har inte riktigt fattat hur.

564 Inlägg
21 maj 2009
japp. din koppling är slut. När den slirar får man den effekten.

Troligtvis var din koppling på väg att ta slut när du provade att börna. Det gäller att man gör rätt när man släpper upp kopplingen. Gör man fel kan man få en helt ny koppling att slira. '(du kanske gjorde rätt, bara det att kopplingen var dålig)

Mvh Johan

564 Inlägg
21 maj 2009
Lammelerna på kopplingen slits med tiden. När dessa slirar och blir för varma så får man den speciella lukten du kände.

9 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Förvånar mig inte om jag gjorde fel men jag tyckte att de va lite knas faktiskt.
vad kostar de att köpa ny koppling?

betyder de att man måste köpa helt ny växellåda också?

Majestas
1 319 Inlägg
21 maj 2009
Antaglien är det ju kopplingen som är slut, det låter inget när du kopplar?

Måste bara fråga, stängde du av antispinnsystemet när du provade ? tongue

Team VeboTrim

9 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
haha!
självklart stängde jag av Antispinnen!

så långt bakom flötet på bilar är jag inte;)

dARKiE
5 031 Inlägg
22 maj 2009
Nej du behöver inte köpa en ny växellåda.

Går in på mekonomen eller vart du nu handlar bilreservdelar och beställa en kopplingsats.

(iofs)

Verkar det inte riktigt som du är så mycket för att skruva på bilen själv, så hade rekommenderat att lämna iväg den. Sen ska du se din pärla blir bra igen. : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

9 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
Darkie skrev:

Går in på mekonomen eller vart du nu handlar bilreservdelar och beställa en kopplingsats.

(iofs)

Verkar det inte riktigt som du är så mycket för att skruva på bilen själv, så hade rekommenderat att lämna iväg den. Sen ska du se din pärla blir bra igen. : )

Naej jag är ju inte så kunnig, men är ju aldrig för sent att börja lära sig. smile
Någon aning om vad det skulle kosta ungefärligt. är bara 19 och student utan jobb. inte mycket att gå på!

dARKiE
5 031 Inlägg
22 maj 2009
karlbergg skrev:
Darkie skrev:

(iofs)

Naej jag är ju inte så kunnig, men är ju aldrig för sent att börja lära sig. smile
Någon aning om vad det skulle kosta ungefärligt. är bara 19 och student utan jobb. inte mycket att gå på!

En kopplingssats kostar 2413kr på mekonomen (OBS till min bil vet inte om det skiljer till en 323:a).
Sen behöver man verktyg och torx hylsor för att lossa sprängkåpan på växellådan.

Så runt 2480kr, (om du har verktyg, utan hylsorna) att göra jobbet själv och kanske 1-2 dagar om du nu inte är så meckvan.. + det är lite pilligt och trångt ibland.

Tyvärr vet jag ej vad dem tar på tex, bmw osv... men jag tippar på runt 3-4tusen  beroende på deras timlön...?

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

9 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
Darkie skrev:
karlbergg skrev:
Darkie skrev:

(iofs)

En kopplingssats kostar 2413kr på mekonomen (OBS till min bil vet inte om det skiljer till en 323:a).
Sen behöver man verktyg och torx hylsor för att lossa sprängkåpan på växellådan.

Så runt 2480kr, (om du har verktyg, utan hylsorna) att göra jobbet själv och kanske 1-2 dagar om du nu inte är så meckvan.. + det är lite pilligt och trångt ibland.

Tyvärr vet jag ej vad dem tar på tex, bmw osv... men jag tippar på runt 3-4tusen  beroende på deras timlön...?

alright! 
Tack för alla hjälpsamma svar! smile
uppskattar det!

564 Inlägg
22 maj 2009
kan vara värt att kolla vad det kostar hos bmw. Väldigt ofta är dom billigare än mekonomen. Om du lämnar in bilen bör du kunna komma undan med 4-5000kr inkl material och arbete. En van mekaniker bör kunna byta koppling på ca 1 timme, sen beror det på om något strular, eftersom avgassystemet måste ner osv.

Mvh Johan

9 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
groze skrev:
kan vara värt att kolla vad det kostar hos bmw. Väldigt ofta är dom billigare än mekonomen. Om du lämnar in bilen bör du kunna komma undan med 4-5000kr inkl material och arbete. En van mekaniker bör kunna byta koppling på ca 1 timme, sen beror det på om något strular, eftersom avgassystemet måste ner osv.

Mvh Johan

alright, jo jag får åka upp till BMW verkstan som ligger ganska nära och ta reda på det.

TACK:)

36 Inlägg
22 oktober 2009
Tja tänkte höra med nån härom nån vet om en 5 växlad låda från en 518 e28 passar rakt av till en 518 e12 ??Om ni vet ellr har tips skicka ett mejl till mig...Tacksamm för svar

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 oktober 2009
Bmw518 skrev:
Tja tänkte höra med nån härom nån vet om en 5 växlad låda från en 518 e28 passar rakt av till en 518 e12 ??Om ni vet ellr har tips skicka ett mejl till mig...Tacksamm för svar

Gör en egen tråd istället

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

36 Inlägg
22 oktober 2009
hur gör man det då ?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 oktober 2009
Bmw518 skrev:
hur gör man det då ?

chassi/transmission -> skapa ny tråd smile

36 Inlägg
22 oktober 2009
Men vars gör man en ny tråd vars ska ja klicka

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 oktober 2009
Bmw518 skrev:
Men vars gör man en ny tråd vars ska ja klicka

tryck på "skapa ny tråd" står högst upp och längst ner på höger sida...herregud...

Sök