Koka men fläkten starta inte.

Turbolatt
21 oktober 2009 · 134 Inlägg

Tjenna! Jag har en skoda pickup 00 1,6 B.

När bilen går upp i temperatur så börjar den koka, men kylar fläkten startar inte.
Jag har kollat fläkten och den är inga fel på den. Har även bytt temp givaren som sitter i kylet. Jag har också kollat termostaten, och satt dit en ny. Därefter startade fläkten men den la av lika fort.
Nu har den börjat koka igen. Jag har känt på slangen mellan termostadhuset och kylet och den var kall, medans de andra var varma.
Jag har nu tagit bort termostaten och kört utan. Fläkten startade för en stund och slangen blev varm,sen lar den av igen, men sen började den koka igen.

Någon som har en bra idé?

klimpan
21 oktober 2009 · 2 600 Inlägg

vet inte hur du kollade den men finns väll säkring och relä till den i alla fall säkring finns men efter som du fick igång den en stund så kan jag tänka att det kanske glappar eller nått relä eller nån slags styrning som inte vill redigt. vet inte redigt hur det är upp byggt men kan ju alltid kolla relä och sånt om där finns nått dåtongue lycka till

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
jocke_gronberg
21 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

vattenpumpen som sagt upp sig kanske eller tätkylare

Turbolatt
21 oktober 2009 · 134 Inlägg

Säkringen är inget fel på.

sätter jag ihop kablarna innan givarn i kylet så går fläkten igång.

vattenpumpen han verka köra runt vattnet, men tycker att fläkten skulle starta ändå.

tätkylare var jag inne på att pröva, men undrar om det kan hjälpa.

Kom med gjärna fler ider

jocke_gronberg
21 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

Du kan känna på kylaren ifall hela blir varm.

Turbolatt
21 oktober 2009 · 134 Inlägg

Har hört det ska vara nåt problem på dom med termostat huset ??

sandzoo
21 oktober 2009 · 2 071 Inlägg

hade samma problem med min passat och de var nån givare på kylarn som ska ge signal till fläkten bytte den och funkar perfekt.. vet ej om de sitter på din me..

Sandzoo i da house
Turbolatt
21 oktober 2009 · 134 Inlägg

sandzoo skrev:
hade samma problem med min passat och de var nån givare på kylarn som ska ge signal till fläkten bytte den och funkar perfekt.. vet ej om de sitter på din me..

har redan bytt den men funkar inte ändå/tack svaret ändå

paran0id
22 oktober 2009 · 86 Inlägg

Säker på att den nya funkar då?
För om du som du själv sa kan lägga ihop kablarna till givarn och få fläkten att starta så är det ju något fel på givaren, antingen att den är paj eller att den helt enkelt inte får uppleva tillräckligt varmt vatten, men eftersom bilen kokar så skulle ju jag göra slutledningen att givarn är kass tongue

ChristerGustafson
22 oktober 2009 · 260 Inlägg

Blir kylaren varm?
Är du säker på att termostaten öppnar, så vattnet cirkulerar?

Nu en Audi A4 -96
Turbolatt
22 oktober 2009 · 134 Inlägg

ChristerGustafson skrev:
Blir kylaren varm?
Är du säker på att termostaten öppnar, så vattnet cirkulerar?

Sist när den koka så kände jag på slangarna och den från termostaten som går till kylet var kall dom andra varma, så jag tog ur termostaten och då starta fläkten en gång sen börja den koka. igen
ska prova koka den sen tänkte jag.

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
22 oktober 2009 · 857 Inlägg

Är packningen hel till locket till exp. kärlet? Då blir det inget tryck i systemet och bilen kokar.

Turbolatt
22 oktober 2009 · 134 Inlägg

g-man skrev:
Är packningen hel till locket till exp. kärlet? Då blir det inget tryck i systemet och bilen kokar.

Den koka utan locket.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
22 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

Turbolatt skrev:

g-man skrev:
Är packningen hel till locket till exp. kärlet? Då blir det inget tryck i systemet och bilen kokar.

Den koka utan locket.

rött på mätaren eller bubblade det ur behållaren?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Turbolatt
22 oktober 2009 · 134 Inlägg

NITROUS skrev:

Turbolatt skrev:

g-man skrev:
Är packningen hel till locket till exp. kärlet? Då blir det inget tryck i systemet och bilen kokar.

Den koka utan locket.

rött på mätaren eller bubblade det ur behållaren?

japp det bubbla ur behållarn.

LeafBox Lat Perfektionist
22 oktober 2009 · 6 359 Inlägg

Jag har ett liknande problem, har inte testat ngn lösningen ännu, Men ska prova termostaten först.
Du får gärna höra av dej med lösningen ifall det inte skulle vara termostaten för mej heller tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
22 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

Turbolatt skrev:

NITROUS skrev:

Turbolatt skrev:

Den koka utan locket.

rött på mätaren eller bubblade det ur behållaren?

japp det bubbla ur behållarn.

men stog tempen på rött?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Turbolatt
22 oktober 2009 · 134 Inlägg

NITROUS skrev:

Turbolatt skrev:

NITROUS skrev:

rött på mätaren eller bubblade det ur behållaren?

japp det bubbla ur behållarn.

men stog tempen på rött?

Inte riktigt eller jag stängde av ville inte den skulle blir för varm.
Men har kollat runt lite och folk prata om sugröret kalla dom det för sitter i termostaten det går sönder lätt, nån som känner igen detta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang