Motorelektroniklampan lyser + eftervarv 855t5 vad e fel?

salleracing billackerare/bilbyggare
21 oktober 2009 · 232 Inlägg

har en 855 t5a, som motorelektronik lampan börjat å lysa på,men vet i fan varför,bilen går som den ska absolut inget fel på ladd lr nått annat, det ända som jag märkt e att när man kör å ex växlar vid 2500rpm,så när man kopplar så varvar den upp själv till 3000rpm innan han går ner,hände ca en vecka innan lampan tändes, lampan tändes efter att jag haft kontakten till luftmängdmätare borta,å + att jag hadde boxen väck för å kolla om den va chippad,efter jag satt tbaks allt å startade så lös lampan...vad kan det va för fel, å varför eftervarvar bilen själv? tacksam för svar.

Volvo 245TIC "christine" (1984)
Volvo 945 tic "v90 breddad" (1997)
Mitsubishi Eclipse spyder gst "Starwarsbilen" (1997)
Batta
21 oktober 2009 · 1 353 Inlägg

Tror att den ska varva upp sådär, har att göra med att det ska bli skonsammare för växellådan när man lägger i nästa växel eller nåt sånt ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
salleracing billackerare/bilbyggare
21 oktober 2009 · 232 Inlägg

Batta skrev:
Tror att den ska varva upp sådär, har att göra med att det ska bli skonsammare för växellådan när man lägger i nästa växel eller nåt sånt ^^

ok...men den gjorde inte det när jag köpte den...så det e därför jag tycker det e konstigt.

TurbOla Reservdansk
21 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

Prova rengöra/smörja tomgångsmotorn. smile
Kan fixa varvtals-höjningen.

Senast redigerat av TurbOla (21 oktober 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
21 oktober 2009 · 8 233 Inlägg

Att den varvar upp extra har att göra med att lampan lyser. Skulle tippa på att du har koder på lmm och minnesförlust, och då kan den hålla på sådär.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
salleracing billackerare/bilbyggare
21 oktober 2009 · 232 Inlägg

Marlboroman skrev:
Att den varvar upp extra har att göra med att lampan lyser. Skulle tippa på att du har koder på lmm och minnesförlust, och då kan den hålla på sådär.

marboroman, tur man har dig,skicka ett pm om hur jag ska göra. lämna in den lr kan man det själv ?

ante123
22 oktober 2009 · 546 Inlägg

om den ska upp på en dator är det nog verkstad nästa om du inte har en som där kabel så du kan koppla upp bilen på en dator å se vart felet ligger rätta mig om jag har fel

Chrille855 drifter
22 oktober 2009 · 95 Inlägg

finns billig felkodsavläsare på biltema funkar dock inte på äldre modell av 850 med obd2 uttag. annars är det diagnostikdosan i motorrummet som gäller(manuellt), behöver inte lämna in bilen för släcka felkoder. den troliga anledningen till att den höjer varvtalet är tomgångs motorn, kan också hjälpa att rengöra vevhusventilationen...

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
TurbOla Reservdansk
22 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

ante123 skrev:
om den ska upp på en dator är det nog verkstad nästa om du inte har en som där kabel så du kan koppla upp bilen på en dator å se vart felet ligger rätta mig om jag har fel

Du kan inte lämna in en 850 -95a och få den felavläst med hjälp av någon annan dator.
Bilen har en egen diagnostikbox, där du kan felsöka den.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
22 oktober 2009 · 8 233 Inlägg

salleracing skrev:

Marlboroman skrev:
Att den varvar upp extra har att göra med att lampan lyser. Skulle tippa på att du har koder på lmm och minnesförlust, och då kan den hålla på sådär.

marboroman, tur man har dig,skicka ett pm om hur jag ska göra. lämna in den lr kan man det själv ?

Läs ut koderna så den första visas igen. Tryck ner knappen 8-10 sekunder, vänta tills dioden tänds och tryck lika länge igen, då ska koderna nollas. Man kan få göra ett par försök innan det lyckas. Och har man dessutom inte kört så mycket så kan det vara att boxen dessutom håller på och justerar in sig efter att boxen varit strömlös, vilket tar upp till 3 körcykler.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
salleracing billackerare/bilbyggare
22 oktober 2009 · 232 Inlägg

Marlboroman skrev:

salleracing skrev:

Marlboroman skrev:
Att den varvar upp extra har att göra med att lampan lyser. Skulle tippa på att du har koder på lmm och minnesförlust, och då kan den hålla på sådär.

marboroman, tur man har dig,skicka ett pm om hur jag ska göra. lämna in den lr kan man det själv ?

Läs ut koderna så den första visas igen. Tryck ner knappen 8-10 sekunder, vänta tills dioden tänds och tryck lika länge igen, då ska koderna nollas. Man kan få göra ett par försök innan det lyckas. Och har man dessutom inte kört så mycket så kan det vara att boxen dessutom håller på och justerar in sig efter att boxen varit strömlös, vilket tar upp till 3 körcykler.

saken e att jag tror boxen har gått sönder, glömde å ta +en när jag tog bort den å satte dit den igen...kan d va så ?

Marlboroman
22 oktober 2009 · 8 233 Inlägg

salleracing skrev:

Marlboroman skrev:

salleracing skrev:

marboroman, tur man har dig,skicka ett pm om hur jag ska göra. lämna in den lr kan man det själv ?

Läs ut koderna så den första visas igen. Tryck ner knappen 8-10 sekunder, vänta tills dioden tänds och tryck lika länge igen, då ska koderna nollas. Man kan få göra ett par försök innan det lyckas. Och har man dessutom inte kört så mycket så kan det vara att boxen dessutom håller på och justerar in sig efter att boxen varit strömlös, vilket tar upp till 3 körcykler.

saken e att jag tror boxen har gått sönder, glömde å ta +en när jag tog bort den å satte dit den igen...kan d va så ?

Är boxen strömlös en liten stund så kodar den för minnesförlust, kan mycket väl va det som hänt. Men prova och nolla till att börja med innan du gör nåt annat

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jocke_gronberg
22 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

har du öppen eller återcirkulerande dump på bilen?

salleracing billackerare/bilbyggare
23 oktober 2009 · 232 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
har du öppen eller återcirkulerande dump på bilen?

bilen e org änn så länge, så ingen dump, ska ha en öppen sen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang