1987
Sök

Nissan 300 ZX 91 -= Motorn stryps när man trycker på gasen =-

11 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har ett litet problem... Har haft bilen för ombyggnad på JRM Racing under sommaren, med byte av både det ena och andra....



Men när grabbarna skulle mappa bilen, så började den plötsligt att dö vid gaspådrag, vi kollade allt ( soppa - spridare - LMM - databox mm mm mm ) men ingen skillnad. Det enda som vi nu har kvar att kolla är diverse kablar som ligge uppe på motorn, kablarna går bla till spridarna, och värmen i motorn har gort att dom torkat ut och spruckigt, så vår teori är att signalerna hoppar rund och stör, öch därav den storknande mortorn....



Är det någon som kan tänka sig något annat?????





"Uppdatering"



Vi kopplade in datorn till bilen och upptäckte att TPS givaren stod helt åt h*****e, den stod på 0.71 volt, så vi ställde ner det till 0.44 men ingen skillnad..

Det som gör mig lite konfunderad är att när man kopplar ur den så ökar motorvarvet till normalt tomgångs varv, samt att varvräknaren börjar att visa rätt varv... Och när man sätter tillbaka den så sjunker motorvarvet till Ca 500 varv, och varvräknaren börjar att visa fel..... (Men visar rätt i turbokontrollern)







// Görgen
Senast redigerat av TecMan00 (28 oktober 2009)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 oktober 2009
#2
inget nissan proffs, men ibland vid liknande problem så kan det vara att den tex surar sig självt, kallstarts ventil/givare eller liknande?

Lambdamätare? vad händer med värdet när ni gasar?


6 Inlägg
22 oktober 2009
#3
Har du originalsprut eller har ni bytt till HKS? Dör den helt (slocknar) eller tappar kraft? Är det vid fullgas eller oavsett gasläge?

11 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#4
Orginalsprut med chip, men vi har provat med annan databox oxå, samma lika:/


11 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#5
Xoff skrev:
inget nissan proffs, men ibland vid liknande problem så kan det vara att den tex surar sig självt, kallstarts ventil/givare eller liknande?

Lambdamätare? vad händer med värdet när ni gasar?

Det blir samma fel varm som kall


11 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#6
Zlover skrev:
Har du originalsprut eller har ni bytt till HKS? Dör den helt (slocknar) eller tappar kraft? Är det vid fullgas eller oavsett gasläge?

Orginalsprut med chip, men vi har provat med annan databox (orginalbox) oxå, samma lika:/
Den dör bara, körde den från Södertölje förra veckan, men minimant gaspådrag, då gick den bra


677 Inlägg
23 oktober 2009
#7
nu är jag ingen expert men har du TPS givaren på spjället?

vet att TPS givaren strular så dör bilen vid minsta gas, tycker jag har läst om problemet tidigare. Kanske värt att kolla?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 oktober 2009
#8
TecMan00 skrev:
Orginalsprut med chip, men vi har provat med annan databox (orginalbox) oxå, samma lika:/
Den dör bara, körde den från Södertölje förra veckan, men minimant gaspådrag, då gick den bra

Skulle nog påstå att ditt chip inte funkar för orignal box med större spridare = tok-fett


11 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#9
MeloveGolf skrev:
TecMan00 skrev:
Orginalsprut med chip, men vi har provat med annan databox (orginalbox) oxå, samma lika:/
Den dör bara, körde den från Södertölje förra veckan, men minimant gaspådrag, då gick den bra

Skulle nog påstå att ditt chip inte funkar för orignal box med större spridare = tok-fett

Den gick klockrent tidigare med samma chip och spridare



Sök