Kontroll av kylarvätskenivå e39.

Fredde_med_forden
25 oktober 2009 · 53 Inlägg

Hallå.
Det här känns ju pinsamt men hur tusan kollar man kylarvätskenivån på en 528 e39? (-99).

Har ju locket fram ovanpå ett svart expansionskärl, men det finns ingen sticka eller nivåglas? Anledningen till att jag lära kolla är för jag fick upp "Kühlmittelflüssigkeit Prüfen" (Det är väl kylarvätskenivån va?) på check-controlen igår.

Tack på förhand.
Fredde

micke-opel
25 oktober 2009 · 562 Inlägg

Kolla om det finns några nivåmarkeringar på behållaren.

9-5 Aero Sedan -05
Fredde_med_forden
25 oktober 2009 · 53 Inlägg

jo. men det gör ju inte det, eftersom behållaren är svart också. och inte genomskinlig. :S

Bagarn
25 oktober 2009 · 689 Inlägg

Det ska vara en "plastpinne" i behållaren som flyter med kylvätskenivån, tar du bort locket och du kollar ner så ska du se en plastpinne där i (dock väldigt vanligt att dessa går sönder)!

Fredde_med_forden
25 oktober 2009 · 53 Inlägg

åfan. och är det nivå-graderingar inuti behållaren då? Istället för utanpå?

Bagarn
25 oktober 2009 · 689 Inlägg

Det har ja inte tänkt på, man ska iaf fylla tills pinnen åkt till sitt stopp.. har aldrig tänkt på hur mycket de är i behållaren sett

Grabber Dagdrömmare
25 oktober 2009 · 2 836 Inlägg

Har du extern expansions kärl eller inbyggd i kylaren?
Om jag inte minns fel så ska det vara ca 2-3 innan kanten på exp-kärlet om inbyggd o vid skarven om extern.
Blir det för mycket så försvinner det via locket om ventilen i den är ok.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Bagarn
25 oktober 2009 · 689 Inlägg

Grabber skrev:
Har du extern expansions kärl eller inbyggd i kylaren?
Om jag inte minns fel så ska det vara ca 2-3 innan kanten på exp-kärlet om inbyggd o vid skarven om extern.
Blir det för mycket så försvinner det via locket om ventilen i den är ok.

Expansionskärl på sidan av kylaren..

Fredde_med_forden
25 oktober 2009 · 53 Inlägg

Ja det är ett svart expansionskärl på sidan (vänster) sida om kylaren. Ska nog fan springa ut och titta hur det ser ut i där nu. återkommer.

Fredde_med_forden
25 oktober 2009 · 53 Inlägg

yes. Hittade pinnen långt där nere.. Ska dra iväg på macken och köpa lite kylarvätska. Synd jag fortfarande andas ångor sedan igårkväll, så det blir väl till att gå då.

Tack för hjälpen!

Fredde_med_forden
25 oktober 2009 · 53 Inlägg

Kul att jag blandade 1,5 L och det gick typ 2dl.. smile Men det är ju bra, då vet vi att den varnar tidigt iaf smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang