Hög bränsleförbrukning Volvo S40

martinpopovac
20 oktober 2009 ·

Tjenare!

Har en Volvo S40 som jag tycker drar väldigt mycket (beror väl kanske på hur man ser det). Den drar närmare 1,4 liter milen.

Är det någon som vet vad som kan vara fel?

Det jag själv misstänker är att oljefilter och bränslefiler är mättade.

Någon som kan tänka sig något annat?

Annevare
20 oktober 2009 · 189 Inlägg

Nästa gång du tankar bilen så köpen en injection cleener på macken och häll i tanken, kostar cirka 50 kr kan hjälpa lite men jag tror inte det kommer ta bort problemet helt, om oljan är gammal så prova med å byta olja och oljefilter.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
martinpopovac
20 oktober 2009 ·

Annevare skrev:
Nästa gång du tankar bilen så köpen en injection cleener på macken och häll i tanken, kostar cirka 50 kr kan hjälpa lite men jag tror inte det kommer ta bort problemet helt, om oljan är gammal så prova med å byta olja och oljefilter.

Jag har provat med sådär "injection cleaner" och det hjälpte faktiskt inte det minsta. Inte märkbart iaf.
Tror du att det räcker med att byta oljefilter eller ska jag ge mig in på att byta bränslefilter också?

Lambdasonden är okej, den kollade jag för inte så länge sen.

Är det någon som har några andra förslag på vad som kan tänkas hjälpa mot såna här problem?

torpis Forummoderator
20 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

Vad för motor och årsmodell? servad enlig boken?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Grimling Professionell amatör
20 oktober 2009 · 451 Inlägg

Trasig/täppt katt kanske ? Då drog min bränsle iaf..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
kolvas
20 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Lmm?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Annevare
20 oktober 2009 · 189 Inlägg

martinpopovac skrev:

Annevare skrev:
Nästa gång du tankar bilen så köpen en injection cleener på macken och häll i tanken, kostar cirka 50 kr kan hjälpa lite men jag tror inte det kommer ta bort problemet helt, om oljan är gammal så prova med å byta olja och oljefilter.

Jag har provat med sådär "injection cleaner" och det hjälpte faktiskt inte det minsta. Inte märkbart iaf.
Tror du att det räcker med att byta oljefilter eller ska jag ge mig in på att byta bränslefilter också?

Lambdasonden är okej, den kollade jag för inte så länge sen.

Är det någon som har några andra förslag på vad som kan tänkas hjälpa mot såna här problem?

Funkade fint på brosans bil. drog inte ner förbrukningen alltförmycket men han märkte en skillnad.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
torpis Forummoderator
20 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

kolvas skrev:
Lmm?

Heh LMM är verkligen en modern förkortning med lite "sving" i att klämma in lite här och var smile

Har alla S40varianter ens LMM?   Spännande att se vilken typ av motor det verkligen gäller

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kolvas
20 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

torpis skrev:

kolvas skrev:
Lmm?

Heh LMM är verkligen en modern förkortning med lite "sving" i att klämma in lite här och var smile

Har alla S40varianter ens LMM?   Spännande att se vilken typ av motor det verkligen gäller

tänkte inte på det men utav någon anledning så känner jag på mig att det kommer att krypa fram uppgifter om ett sportluftfilter & lmm....  tongue

utan att veta mer så var de iaf. min chansning, gissar man vilt så kanske man får rätt lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
norpan1
20 oktober 2009 · 1 043 Inlägg

Felkoder?

martinpopovac
26 oktober 2009 ·

Oj, här har det hänt grejer.

Den är så gott som servad enligt boken. Den enda service som inte är gjord är 18000 mils servicen, alltså den senaste. Den har nu gått 18800. Tänkte vänta med service till 19500. Varför jag gör så vet jag inte, men nu är det hursomhelst lite sent att gå in på 18000 servicen. Samt att inte 10000 milaservicen är uppskriven (detta var innan jag köpte den, det sas dock att den var gjord men ej uppskriven i boken).

Motorn är en 2.0T -99.

Har inte så bra koll på det här med att läsa av felkoder och jag har inte heller några instrument för att göra detta.

Nu när alla vet vilken motor det gäller kanske det kommer lite förslag på vad som kan vara felet?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
26 oktober 2009 · 5 650 Inlägg

kan lova  dig att den drar mindre när den gjort servicen servicear ska man ju inte skjuta upp spec inte på turbo motorer fall man vill gasa nångång i framtiden sen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
volvo-racer
26 oktober 2009 · 724 Inlägg

Kolla stiften och luftfilter....men sen kan du ha nåt elfel som gör att den får fel signaler och matar på mera bränsle. vilket min gjorde då en kontakt till pumpen va lös/glapp...då låg den på 1.4.

torpis Forummoderator
28 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

Börja även med enkla saker så som att kontrollera däckstrycket, om det är i sin ordning (ca 2,5kg för 15" däck) så börja med att hissa upp ett hjul i taget och snurra på det, går det lätt?  om inte kanske bromsen ligger an.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Crozzfire Avstängd
28 oktober 2009 · 512 Inlägg

Hur kör du då? 1.4låter inte jättemycket om du kör lite hårdare..

/A.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang