3353
Sök

Svårstartad efter bensinpumps byte. Bmw 520i -95.

731 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Hej! Bytte min bensinpump för några veckor sen orsaken var att jag upplevde att den lät konstigt ibland så jag bytte i förebyggande syfte! (Notera allt fungerade perfekt innan bytet.)

Nåväl drog till meca och checkade vad deras pump kostade (bosch, samma märke som orginal bmw) och den gick på ca 2,3k vilket jag tyckte var lite väl mycket eftersom jag inte var 110% att det var pump som lät.
Köpte den på biltema som skulle vara anpassad till min, såg exakt ut som orginal pump också så inge problem där.

Allt gick bra med bytet inge missljud längre men bilen har blivit svårstartad. Räcker att den får stå 10-15 minuter så får den arbeta lite innan den går igång. Själv misstänker jag att soppan inte håller trycket av någon anledning, vet inte hur man kan åtgärda/felsöka det.. Så jag vänder mig till er smile

Tack i förhand mvh hardrox
Senast redigerat av hardrox (23 oktober 2009)

731 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
INgen som vet?

3 235 Inlägg
23 oktober 2009
Sitter det backventil på den nya pumpen?
Bensin kanske rinner tillbaka till tanken, och det kan ta tid för pumpen att bygga upp tryck.

731 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Det är just det som händer TROR jag. Men det sitter ingen backventil och gjorde inte på den gamla heller. Kan man eftermontera backventil och hoppas på det bästa?

Edit: Kanske montera en http://www.aeroengine.se/ps/product.php?id_product=96 inne i tanken på slangen mellan pump och hål ut?
Jag är jävligt säker att det är för att soppan inte kommer fram.. Känns precis så, ibland när man maler den några sekunder bluddrar den till på tomgången precis när den startar och sen går den bra. En bra indikation på att soppan inte är framme direkt..

Edit2: Kan tillägga att om jag vrider tändningen av och på ca 3-4 gånger. Så startar den direkt.
Senast redigerat av hardrox (23 oktober 2009)

562 Inlägg
23 oktober 2009
Skulle vara om den inte håller soppatrycket och att det skapas ett ånglås i fuelrailen vilket medför att du inte får soppa till insprutarna som du önskar. Men sen tar det ju minst 10-15 minuter innan det börjar bildas ånga också...

Vilket säkert innebär att du är inne på rätt spår. Frågan är om det är en separat backventil eller om den är integrerad i soppapumpen?
Senast redigerat av micke-opel (23 oktober 2009)

9-5 Aero Sedan -05

731 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Det hade vart intressant att veta. finns det ingen backventil i biltema pumpen men att det finns i orginal bosch pump så är det ju uppenbart vart felet ligger. Men farsan skulle ta hem en backventil från jobbet idag så jag kan prova om det är det som är felet eller inte. Tråkiga är bara att den inte pallar bensin under längre stunder så blir att montera kolla om det funkar och sen ta bort den.

Har fortfarande inte hittat någon affär som säljer backventil så hjälp gärna!

562 Inlägg
24 oktober 2009
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=05

Nummer 12 är tydligen en backventil som det även står, så jag antar att det är den backventilen som håller trycket i systemet.

9-5 Aero Sedan -05

731 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
saken är att fattar inte hur man fäster den där, tittar man på realoem så ser det ut som att det är att komplett paket med pump och backventil. Men min gamla orginal pump ser identisk ut  med min nya. http://data.fuskbugg.se/skalman01/-----DSC00622.JPG
Det är en bild på pumpen jag har nu.

Jag tänkte om man kanske kan sätta en backventil efter bensin filtret? Eller finns det någon regel som säger vart den borde sitta om det finns en? Går ju att montera den inne i bensin tanken på slangen som man ser på bilen också.. Känns som att det är värt att prova med en backventil och se om det löser sig...

562 Inlägg
24 oktober 2009
Skummt, men då kanske backventilen sitter någonannanstans än på pumpen. Du får väl forska i det där smile

9-5 Aero Sedan -05

731 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Monterade en backventil precis på slangen vid tanken. Funkar utmärkt nu. Antar att biltema inte hade råd att lägga in en backventil i deras budget pump tongue

562 Inlägg
6 november 2009
hardrox skrev:
Monterade en backventil precis på slangen vid tanken. Funkar utmärkt nu. Antar att biltema inte hade råd att lägga in en backventil i deras budget pump tongue

Jasså, tur att problemet löste sig och att det var så enkelt (?) löst lol

9-5 Aero Sedan -05

Sök