Luftning av bromsar, hur stora bubblor ska komma ut?

Parts
4 november 2009 · 72 Inlägg

Försökte mig just på att lufta vänsterbakbroms efter att jag bytt skiva, belägg och ok.

I början kom det ut en massa luft, i princip halva slangen "bubblor" men mot slutet kom det bara ut en massa mm. små bubblor. Dessa slutade inte komma, är det vanligt? eller ska det bli HELT rent utan en minsta bubbla ?

te_wik Forummoderator
4 november 2009 · 12 813 Inlägg

Det ska vara helt bubbelfritt. Du får även lufta andra bromsarna (höger fram spec?) det räcker inte med bara en.

Vad är det för bil ?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Parts
4 november 2009 · 72 Inlägg

te_wik skrev:
Det ska vara helt bubbelfritt. Du får även lufta andra bromsarna (höger fram spec?) det räcker inte med bara en.

Vad är det för bil ?

Mvh Tommy

Får det inte ens finnas en bubbla som är pytte liten?

När du säger andra bromsarna, menar du de tre andra eller bara motsatt sida?

Det är en volvo 460 -95.

rallykleen Rally Mupp
4 november 2009 · 300 Inlägg

Om du har ABS på den så ska du lufta med tändningen på, ABS-pumpen måste vara igång.
Normalt sett så räcker det att lufta det oket man har bytt, men har du tömt behållaren till bromsvätskan så får du nog lufta alla oken.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
Germax
5 november 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har då aldrig luftat mina bilar med ABS med tändningen på? tongue
Jag säger inte att du har fel, men mina bromsar har då blivit bra ändå.

Har du ok räcker det med att lufta bromsoket du bytt, det ska inte komma ut något annat än olja.
Och som sagt, se till så du har tillräckligt mkt olja i behållaren, kör du den tom måste du lufta hela bromssystemet.. och de vill man ju inte.

Parts
5 november 2009 · 72 Inlägg

Tackar för alla svar ! Men hur vet jag till 100% att det inte finns luft i bromsarna?

Parts
5 november 2009 · 72 Inlägg

Smedhult skrev:

Parts skrev:
Tackar för alla svar ! Men hur vet jag till 100% att det inte finns luft i bromsarna?

luftar du alla fyra och de bara kommer vätska ur alla, då är de luftfritt smile

Kommer bara lufta bakbromsarna, då det är dem jag bytt. Tänkte mer om det fanns något sätt när man kör lr kan känna på pedalen?

te_wik Forummoderator
5 november 2009 · 12 813 Inlägg

Pedalen kommer kännas svampig om du inte får ut all luft. Bromsverkan blir också dålig.

Har du ingen svampighet i pedalen så har du säkert inget luft i systemet heller. Glöm inte att bromsarna är viktiga, hellre avlufta för mycket än för lite. Inte kul att behöva tvärnita och bromsarna försvinner bara.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
micke-opel
5 november 2009 · 562 Inlägg

Parts skrev:
Försökte mig just på att lufta vänsterbakbroms efter att jag bytt skiva, belägg och ok.

I början kom det ut en massa luft, i princip halva slangen "bubblor" men mot slutet kom det bara ut en massa mm. små bubblor. Dessa slutade inte komma, är det vanligt? eller ska det bli HELT rent utan en minsta bubbla ?

Luftar du med en avluftare med venturiverkan (en sånhär:http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=144310) så finns risken att det smiter in lite luft mellan nippeln och slanganslutningen, men allting är "relativt".

9-5 Aero Sedan -05
16-V Bags are for bitches
5 november 2009 · 296 Inlägg

micke-opel skrev:

Parts skrev:
Försökte mig just på att lufta vänsterbakbroms efter att jag bytt skiva, belägg och ok.

I början kom det ut en massa luft, i princip halva slangen "bubblor" men mot slutet kom det bara ut en massa mm. små bubblor. Dessa slutade inte komma, är det vanligt? eller ska det bli HELT rent utan en minsta bubbla ?

Luftar du med en avluftare med venturiverkan (en sånhär:http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=144310) så finns risken att det smiter in lite luft mellan nippeln och slanganslutningen, men allting är "relativt".

Precis, kan vara så att det kommer luft mellan slang och nippel bara. behöver inte vara så att det är i själva systemet, men brukar kännas på pedalen om det är luft kvar. blir som sagt "svampig"

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
Parts
7 november 2009 · 72 Inlägg

Bytte bromsen på högersida nu, och efter min luftning så tar inte bromsarna alls, eller nja, de tar ju lite men inte alls som det ska vara. Så jag antar att det är luft i systemet.

Nu till frågan, är det bara luft i den slangen där jag bytte nyss? för när jag bytte vänsterbak och luftade funkade bromsarna perfekt.

En sak till, handbromsen fungerar inte längre. Vad kan det bero på? Måste jag dra åt handbroms wiren?

ChristerGustafson
7 november 2009 · 260 Inlägg

Sitter handbromsen på oket?

Nu en Audi A4 -96
Parts
7 november 2009 · 72 Inlägg

ChristerGustafson skrev:
Sitter handbromsen på oket?

Yes.

ChristerGustafson
8 november 2009 · 260 Inlägg

Parts skrev:

ChristerGustafson skrev:
Sitter handbromsen på oket?

Yes.

Vet ej hur det är på volvon, men på mazdan så är det en skruv du får lossa på
baksidan av oket och innanför där är det en insex du får skruva in tills du får motstånd.

Nu en Audi A4 -96
Germax
8 november 2009 · 12 086 Inlägg

Jag vet inte om de går i praktiken, men teoretiskt så skulle de kunna krypa in luft förbi delningen på bromsröret om du har borta oket väldigt länge. Då skulle de kunna komma luft i andra bakbromsen igen.. men de låter långsökt.  En annan sak som kan va delvis orsak är som ovan skriver, det kan va så att handbromsmekaniken kärvar lite i oket och att de inte justerats efter att du tryckt in det.  Svårt o förklara tongue Men är inte handbromsen justerad så drar handbromsen tillbax kolven längre än den ska, vilket resulterar i att handbromsen först måste flytta kolven i luft, vilket ger dålig broms, likaså färdbromsen, du får inte tillräkligt tryck på beläggen. Är oken lösa? Isf har du det problemet, då måste du justera ut kolven så den ligger an mot beläggen när handbromsen är nere.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang