5022
Sök

Avgasvärdena på min honda crx

1 364 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Var inne och besiktade hondan

Fick anmärkning på

HC-halt tomgång för hög
Co-halt förhöjd tomgång,för hög

HC:n låg på 354 (100) gödkänt
Co:n låg på 2,2 (0,3) godkänt
vad kan jag göra för att förbättra värdena?

Vill slippa byta katten  tongue

Någon som har några tips på hur jag kan fi igenom den roll

562 Inlägg
15 november 2009
Vad har du för lambdavärde ?

9-5 Aero Sedan -05

1 364 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
micke-opel skrev:

Lamdan var bra låg på 0,97:O

562 Inlägg
15 november 2009
Beangt skrev:
micke-opel skrev:

Lamdan var bra låg på 0,97:O

Jag vill inte helt peka på att det är katalysatorn som är dålig men om lambdavärdet är bra så visar ju det på att bilen går med en bränsle/luftblandning som är bra. Höga värden av HC och CO pekar dock på att katalysatorn inte klarar av att rena ordentligt.

http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

Bra sida.
Senast redigerat av micke-opel (15 november 2009)

9-5 Aero Sedan -05

1 364 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Okej ska kika lite på sidan:D

tror du det kan bli bättre med lite etanol i tanken?

Tack för snabba svar!smile

6 689 Inlägg
15 november 2009
Motorn går fet..kontrollera tändningen

De/Dem

562 Inlägg
15 november 2009
Malheus skrev:

Ett godkänt lambdavärde men höga värden av HC och CO borde väl peka på att katten är dålig? Rätta mig om jag har fel?

9-5 Aero Sedan -05

36 Inlägg
15 november 2009
Hej, jag ger mig in i detta utan alltför stora kunskaper men har ett liknande problem.
är inte hans avgasvärden högre än vad de borde vara även utan kat - vilket tyder på att det åtminstone inte bara är katten som är off (och att katten kanske är OK - tändningen håller jag med om är ett bra tips - går den alltid på alla cylindrar?)

själv hade jag i veckan värden på en volvo 745 (se annan tråd tidigare idag):
CO 1.3
CO 2500 1.3
HC 721
Lambda 0.65
vilket jag hoppas betyder att det är något annat än katten som spökar (kanske själva lambdasonden?)
- ursäkta tråd-kidnappningen Beangt - vill du så redigerar jag bort det (men åtminstone kan du ju se att det finns de som är värre däran...)

6 689 Inlägg
15 november 2009
micke-opel skrev:
Malheus skrev:

Ett godkänt lambdavärde men höga värden av HC och CO borde väl peka på att katten är dålig? Rätta mig om jag har fel?

Måste inte vara katten, kan vara en dålig lambda sond eftersom HC är bränsle..Och lambdan säger ju till insprutningsboxen om de ska vara mer eller mindre soppad

Pauln:  Samma som ovan.

HC värdet ska ju vara på så nära noll som möjligt, lambdas ska vara 1 då motorn går bra..

- 1 = Motorn går fet, dålig förbränning
+ 1 = Motorn går torrt, för lite bränsle

De/Dem

562 Inlägg
15 november 2009
Malheus skrev:
micke-opel skrev:
Malheus skrev:

Måste inte vara katten, kan vara en dålig lambda sond eftersom HC är bränsle..Och lambdan säger ju till insprutningsboxen om de ska vara mer eller mindre soppad

HC värdet ska ju vara på så nära noll som möjligt, lambdas ska vara 1 då motorn går bra..

Okej, kika in här annars: http://www.hondaklubben.com/forum/index … 68&hl=

Beangt: Kolla upp lambdan som Malheus har påpekat!
Senast redigerat av micke-opel (15 november 2009)

9-5 Aero Sedan -05

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 november 2009
Har du bytt grenrör?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 364 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
Bilen går som den ska alltid på alla cylindrar grenröret är orginal orört
Fan att det ska vara så krångligt orkar inte lägga pengar på motorn då den endå ska bytas till en helt annan i vinter men hade varit gött att ha den besiktad 1 år till iaf så man slipper tänka på det tongue
Funderar på att skita i besikta den och ställa av den istället känner att jag inte har tid till den nu tongue

146 Inlägg
16 november 2009
Malheus skrev:
micke-opel skrev:
Malheus skrev:

É jag ute o cyklar? Men ska inte de vara tvärtom?  Över 1 = fett,  Under 1 snålt?
Min lambda låg på 1,13 eller nått o besmannen sa att den gick fett...?

Men alla värden går väl att ändra genom att fuska i grejer i tanken, förutom lamdban då?!

My bad...du har nog rätt. smile
Senast redigerat av kingen85 (16 november 2009)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

6 689 Inlägg
16 november 2009
Problemet kan ligga i vad Caromania nämnde..kan ha blivit att det har sprungit läck någonstans i avgassystemet vilket gör att de drar in syre, lambda känner ju att de kommer mer syre än vad som behövs så den säger väl åt insprutarna att spotta i mer bränsle

http://i51.photobucket.com/albums/f386/Werewolf91/DSC00750.jpg

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 november 2009
Jag tänkte snarare att ett eftermarknadsgrenrör har lambdasonderna annorlunda placerade och att resultatet ofta blir avgasproblem.

Som på HPC: oljan!
Senast redigerat av caromania (16 november 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

562 Inlägg
16 november 2009
Frågan är om bilen gått mycket kallstarter ? Utan att riktigt ha blivit varm på senare tid..

9-5 Aero Sedan -05

1 364 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
micke-opel skrev:
Frågan är om bilen gått mycket kallstarter ? Utan att riktigt ha blivit varm på senare tid..

Den har stått länge ja... men under en månads tid så har den gått hela tiden utan problem.

562 Inlägg
16 november 2009
Beangt skrev:
micke-opel skrev:

Den har stått länge ja... men under en månads tid så har den gått hela tiden utan problem.

Okej då är det lugnt, men följ caromanias råd smile

9-5 Aero Sedan -05

1 364 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
yes får testa byta oljan då men grenrör är orginal så det är nog inte problemet:P

Sök