Problem startmotor volvo 850 96a

ironman85
14 november 2009 · 15 Inlägg

Hej!

Bytte idag startmotor på en 850 efter att den gamla va kass.. När jag ska koppla in batteriet så börjar startmotorn att gå utan att jag har tändningen på... Vad kan de va för fel??

Drönirettab
14 november 2009 · 21 761 Inlägg

Kolla så att inte batterikabeln på solenoiden tar emot de andra tunna kablarna, i så fall får startmotorn spänning och börjar snurra. smile

ironman85
14 november 2009 · 15 Inlägg

förmodligen inte de som är felet för de sitter ju en plastbit imellan för att förhindra att de skulle kunna hända... desutom e de ju ringar som man skruvar fast i...

ironman85
15 november 2009 · 15 Inlägg

ingen? Har kopplat bort kablen till tändningen och de e samma sak fortfarande...

Drönirettab
15 november 2009 · 21 761 Inlägg

Om inte ens den tunna kabeln från tändningen är inkopplad så måste det vara batteripluskabeln som kommer åt stiftet där den tunna kabeln ska sitta fast, annars kan inte startmotorn börja snurra. Ett annat alternativ är förstås att den nya startmotorn är dålig på något sätt. smile

ironman85
17 november 2009 · 15 Inlägg

De va som du sa att batteripluskabeln kom åt stiftet. Så nu startar bilen men den är inte som den ska... Den är svårstartad och så har den en väldigt hackig gång när man gasar på låga varv.... de va inte så innan startmotorn gick.. kan de vara nån intällning man har kommit åt när man pillat med startmotorn? eller e de nåt annat fel?

ironman85
18 november 2009 · 15 Inlägg

ingen?

uhlin
18 november 2009 · 2 834 Inlägg

Kolla så inte det är nån vaccumslang som lossnat då du hållit på med startmotorn.

Ta lite startgas och spraya över vaccumslangarna, ändrar sig tomgången så har du nåt läckage där.

ironman85
19 november 2009 · 15 Inlägg

De verkade inte vara någon läcka någonstans... Men jag rengjorde gasspället och då blev den bra o köra men den startar inte alls om den är varm...upptäckte de nyss efter att ha vatt ute o kört en sväng... e de ett nytt fel eller hör de ihop med de gamla?

ironman85
19 november 2009 · 15 Inlägg

Startmotorn gick runt med de var väldigt segt... Har nu 30 min senare varit ute o startat den o då funkade den fint....

ironman85
20 november 2009 · 15 Inlägg

Nu startar den inte alls...låter som startmotorn inte får tag i startkransen. de liksom knäpper... E ju ny startmotor så de borde inte va den de e fel på..

ingen som har nåt förslag?

Senast redigerat av ironman85 (20 november 2009)

Drönirettab
20 november 2009 · 21 761 Inlägg

Fram med multimetern och mät spänningen på själva batteripolerna när du vrider nyckeln till startläge, om spänningen är okej (typ högre än 10 V) så flyttar du plusmätpinnen ner till startmotorns solenoid där batterikabeln sitter fast. Vrid nyckeln till startläge igen.

Var försiktig när du gör mätningen nere vid startmotorn ifall den helt plötsligt börjar fungera bra igen. Du bör ha en medhjälpare när du gör mätningarna, då går det lättare. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang