Missljud från motor. Volvo s40 1.8se -98

AudiFille
2 juni 2009 · 42 Inlägg

Hej, nu var oturen framme för systern min. När hon var ute och åkte med bilen så började oljelampan lysa och bara nån minut efter så började motorn låta illa, hon beskriver ljudet som hur en diesel bil låter. Vi fyllde sedan på olja och oljelampan började nästan blinka, men missljudet vad fortfarande kvar. Bilen går som vanligt och startar lika lätt som alltid. Men hon har inte vågat köra något sedan ljudet har kommit. Vad kan vara fel?

Senast redigerat av AudiFille (2 juni 2009)

Mickius
2 juni 2009 · 4 670 Inlägg

AudiFille skrev:
Hej, nu var oturen framme för systern min. När hon var ute och åkte med bilen så började oljelampan lysa och bara nån minut efter så började motorn låta illa, hon beskriver ljudet som hur en diesel bil låter. Vi fyllde sedan på olja och oljelampan började nästan blinka, men missljudet vad fortfarande kvar. Bilen går som vanligt och startar lika lätt som alltid. Men hon har inte vågat köra något sedan ljudet har kommit. Vad kan vara fel?

Knackande ljud eller tickande?

Är de knackande så är de troligen vev/ramlager
Tickande så är de något uppe i toppen

Mvh

HenrikssonMedia
2 juni 2009 · 236 Inlägg

klonkar det långt inne i motorn? Längre körning utan olja, och med längre menar jag en halvminut om inte mindre, kan resultera i att vevlagrena rasar. Den knackar då långt ner/inne i motorn, lite diesel aktigt som du nu beskriver det. Svårt att säga när man inte hört ljudet själv, kommer det från toppen av motorn så är det säkeligen en lyftare som är dålig vilket i detta fall vore bra då dem inte är så svåra att byta. Vevlager kräver en hel del jobb tyvärr :-/

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
AudiFille
2 juni 2009 · 42 Inlägg

HenrikssonMedia skrev:
klonkar det långt inne i motorn? Längre körning utan olja, och med längre menar jag en halvminut om inte mindre, kan resultera i att vevlagrena rasar. Den knackar då långt ner/inne i motorn, lite diesel aktigt som du nu beskriver det. Svårt att säga när man inte hört ljudet själv, kommer det från toppen av motorn så är det säkeligen en lyftare som är dålig vilket i detta fall vore bra då dem inte är så svåra att byta. Vevlager kräver en hel del jobb tyvärr :-/

Jag ska ta och lyssna lite mer på själva ljuder så kan jag ge en bättre beskrivning, har inte hört det själv än då jag gick på syrrans beskrivningar.

HenrikssonMedia
2 juni 2009 · 236 Inlägg

Japp, håller tummarna för ett enkelt fel! smile

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
volvo_240_GL
21 november 2009 · 357 Inlägg

Har precis de problemet som du har på din bil som på min. har du hittat nåt fel än då som du kan tipsa om.DAnne

Volvo 850 (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang