2463
Sök

Hur högt laddtryck kan jag ha med 9.00:1 i komprission [Triumph 2000]

Svetsare
56 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Tja!big_smile

Nu är det så att jag håller på med ett turbo projekt.
Tänkte se om någon vet hur mycket jag kan ladda med originalkompet 9.00:1
Motorn är en Triumph sexa på 2 liter och dubbla Zenith Stromberg förgasare.

hoppas på många bra svar!

Tack i förväg/ Martin
Senast redigerat av mrscones (11 november 2009)

PM'a för svetsjobb!

4 682 Inlägg
11 november 2009
beror på hur dina förbränningsrum ser ut och vilket bränsle du tänker köra med.

Svetsare
56 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
beror på hur dina förbränningsrum ser ut och vilket bränsle du tänker köra med.

tack för snabbt svar!big_smile

Jo!.. det är en portad 12v topp vi har å göra med här.Volymen ligger på 2000cc. Förbränningsrummen är också portade för bättre flöde.
Är inte ute efter några exakta siffror i BAR direkt, utan mer åt hållen.
Frågan är igentligen mer om det går att trycka med originalkompet överhuvutaget.

MVH Martin

PM'a för svetsjobb!

4 682 Inlägg
11 november 2009
öh, portade förbränningsrum? förbränningrummen har ju ingenting med flödet i toppen att göra.
däremot brukar man ju gröpa ur förbränningrummen för att få ner komp.förhållandet.
det gäller att ha så runda förbränningrum som möjligt utan några vassa kanter för att undvika spikningar.
sen så har du fortfarande inte sagt vad du kommer att köra med för bränsle wink.

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 november 2009
Det är extremt många faktorer som styr.  Det är nästan enklare att fråga hur mycket effekt du kan förvänta dig, för att svara i laddtryck går inte.

Du kan med en stor turbo kanske ladda 0.7bar och få 350hk medans en liten turbo kanske kan ladda 1.5bar men bara ge dig 200hk.

Väljer du en effektiv IC eller inte, vilket drivmedel (som någon nämnde ovan), har du katalysator och många ljuddämpare eller 3" rakt rör, finns det andra gränser som ställer till det etc...  så titta mindre på laddtrycket och läs på lite om hur en motor arbetar och vad man behöver tänka på när man ökar effekten

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

928 Inlägg
12 november 2009
Moparboy440 skrev:
öh, portade förbränningsrum? förbränningrummen har ju ingenting med flödet i toppen att göra.
däremot brukar man ju gröpa ur förbränningrummen för att få ner komp.förhållandet.
det gäller att ha så runda förbränningrum som möjligt utan några vassa kanter för att undvika spikningar.
sen så har du fortfarande inte sagt vad du kommer att köra med för bränsle wink.

Förbränningsrummet har stor inverkan på portningen. Rätt utformat kan det ge väldigt mycket bättre flöde. Eller om man vänder på det, är det en gamal kass funktion så kan det strypa flödet väldigt mycket. Då ger portning av förbränningsrummet stort resultat. Finns till och med ett fint namn på det som jag inte kommer i håg just nu. (Muschroom, eller vad det va!)

Mats

Svetsare
56 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Moparboy440 skrev:

Portningen har som mats säger väldigt stor inverkan på motorns karaktär..
ursäkta glömde skriva att jag kör på 98 oktan tongue

PM'a för svetsjobb!

Svetsare
56 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
torpis skrev:
Det är extremt många faktorer som styr.  Det är nästan enklare att fråga hur mycket effekt du kan förvänta dig, för att svara i laddtryck går inte.

Du kan med en stor turbo kanske ladda 0.7bar och få 350hk medans en liten turbo kanske kan ladda 1.5bar men bara ge dig 200hk.

Väljer du en effektiv IC eller inte, vilket drivmedel (som någon nämnde ovan), har du katalysator och många ljuddämpare eller 3" rakt rör, finns det andra gränser som ställer till det etc...  så titta mindre på laddtrycket och läs på lite om hur en motor arbetar och vad man behöver tänka på när man ökar effekten

Tack för svaret!
Jag siktar på runt 200 hk.. ingen best alltså. avgassystemet består av katalysatorfritt 2tums system med två fullflödesdämpare. Portad topp som är bra portad med mirafrästa säten, matchportad m.m.
Lucas racing tändning, borde hålla för endamålet. Lättat svänghjul. dubbla stromberg förgasare.
volvo turboagg. IC från en mitsubishi lancer.

Om jag förstår rätt ville du ha ett sådant svar?
MVH martin
Senast redigerat av mrscones (12 november 2009)

PM'a för svetsjobb!

4 682 Inlägg
12 november 2009
tycker nästan att denna tråden borde bogseras till avancerad motorteknik?

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 november 2009
Moparboy440 skrev:

Den bogserades där ifrån eftersom det var en väldigt basic fråga från första början, där det mest handlar om att skapa sig förståelse för hur en motor arbetar... Jag tror dock det finns mest erfarenhet kring detta på ett annat ställe, http://savarturbo.se/

Jag rekomenderar dock en projekttråd när bygget drar igång.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 november 2009
mrscones skrev:
Tack för svaret!
Jag siktar på runt 200 hk.. ingen best alltså. avgassystemet består av katalysatorfritt 2tums system med två fullflödesdämpare. Portad topp som är bra portad med mirafrästa säten, matchportad m.m.
Lucas racing tändning, borde hålla för endamålet. Lättat svänghjul. dubbla stromberg förgasare.

MVH martin

Man brukar grovt säga att 1bar ger dubbla effekten.  dock kan mycket väl 0.5bar ge dubbla effekten om flöden förbättras.

en turbomotor och en sugmotor arbetar på helt olika sätt vad gäller insug, kamaxlar, kompression, avgasrör.

Jag skulle tippa på att du skulle kunna komma en bra bit med en billig kinaturbo T3/T4 "t04e"  lite överdimensionerad för 200hk, men hellre det än för liten.  Du behöver förmodligen ett grövre avgassystem, 3" downpipe och 2.5"   "efter katt"  en intercooler från KL-racing är billig och bra. Sen behöver du bara ta reda på hur dina förgasare tål övertryck, samt mappa bilen för att bränsle och tändläge skall hamna rätt.   som sagt sävarturbo kan mer än garaget i denna frågan.

928 Inlägg
12 november 2009
torpis skrev:
mrscones skrev:
Tack för svaret!
MVH martin

Man brukar grovt säga att 1bar ger dubbla effekten.  dock kan mycket väl 0.5bar ge dubbla effekten om flöden förbättras.

Torpis, jag tycker inte att du är saningsenlig när du säger att effekten kan dubblas med 0,5 bar tryck.
Gör man en trimning först och sedan laddar så måste man utgå ifrån den "Trimmade " effekten och därefter räkna om effekten med det laddtryck du lägger på.

Håller till en viss del med om att Turbo och Sug skiljer sig från varandra vad det gäller insug. MEN, det mesta ÄR lika. Resonanser och flödeshastigheter är precis lika dant. Fysikens lagar gäller oavsett om det är Sug eller Turbo.

Mats

Svetsare
56 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
torpis skrev:
mrscones skrev:
Tack för svaret!

MVH martin

en turbomotor och en sugmotor arbetar på helt olika sätt vad gäller insug, kamaxlar, kompression, avgasrör.

Jag skulle tippa på att du skulle kunna komma en bra bit med en billig kinaturbo T3/T4 "t04e"  lite överdimensionerad för 200hk, men hellre det än för liten.  Du behöver förmodligen ett grövre avgassystem, 3" downpipe och 2.5"   "efter katt"  en intercooler från KL-racing är billig och bra. Sen behöver du bara ta reda på hur dina förgasare tål övertryck, samt mappa bilen för att bränsle och tändläge skall hamna rätt.   som sagt sävarturbo kan mer än garaget i denna frågan.

Tack för bra svar! smile
Då blir det nog en T4 eller något tongue.

PM'a för svetsjobb!

Svetsare
56 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Moparboy440 skrev:

Tråden låg där först men blev låst, eftersom den hörde hemma på grundläggande..

PM'a för svetsjobb!

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 november 2009
mats757 skrev:
torpis skrev:
mrscones skrev:
Tack för svaret!
MVH martin

Torpis, jag tycker inte att du är saningsenlig när du säger att effekten kan dubblas med 0,5 bar tryck.
Gör man en trimning först och sedan laddar så måste man utgå ifrån den "Trimmade " effekten och därefter räkna om effekten med det laddtryck du lägger på.

Håller till en viss del med om att Turbo och Sug skiljer sig från varandra vad det gäller insug. MEN, det mesta ÄR lika. Resonanser och flödeshastigheter är precis lika dant. Fysikens lagar gäller oavsett om det är Sug eller Turbo.

Mats

Mja...  givetvis gäller fysikens lagar, men för gemene man så skiljer sugmotor och turbo en hel del. jämför kamaxlar, topplock, slag och ventilstorlekar mellan en 2litersmotor på strax över 200hk med och utan turbo...   visst de är lika på så sätt att bägge har kamaxlar, men det är helt olika värden på dem.

Tänk på att även de mest avancerade frågorna får räknas som ganska basic på dessa stora forum.

Svetsare
56 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
torpis skrev:
Moparboy440 skrev:

Den bogserades där ifrån eftersom det var en väldigt basic fråga från första början, där det mest handlar om att skapa sig förståelse för hur en motor arbetar... Jag tror dock det finns mest erfarenhet kring detta på ett annat ställe, http://savarturbo.se/

Jag rekomenderar dock en projekttråd när bygget drar igång.

Tack för tipset om savarturbo!
Jo självklart blir det en projekt-tråd av det här!tongue Ska bara få tag i en ny digitalkamera (min är trasig)hmm

PM'a för svetsjobb!

Sök