5634
Sök

Audi A4 1,8T -03 Höga avgasvärden

9 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Bilen har inga felkoder lambdasond bytt, kat bytt co 1,1 hc 150

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
När servades bilen senast (olja+filter, tändstift samt luftfilter)? Var den varmkörd när värdena mättes? Hur ser övriga värden ut (Co1,Co2 samt Lambda)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
När servades bilen senast (olja+filter, tändstift samt luftfilter)? Var den varmkörd när värdena mättes? Hur ser övriga värden ut (Co1,Co2 samt Lambda)?

Bilen servad och ok,lambdan ligger nog fett minns ej exakt nu ! helt varmkörd och går pefekt för övrigt

4 474 Inlägg
3 december 2009
Ok! Var det länge sedan den servades? Jag är inte helt 100 på att det dyker upp en felkod om LMM e på "G", så har du möjlighet så testa med en LMM från en identisk bil som du vet har korrekta avgasvärden så bör du göra det...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Administratör
2 981 Inlägg
3 december 2009
Luftmängdmätaren..... inte säkert bilen lägger upp felminne på den om den bara mäter lite fel....

En kopp av den svarta såsen...

9 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Ok! Var det länge sedan den servades? Jag är inte helt 100 på att det dyker upp en felkod om LMM e på "G", så har du möjlighet så testa med en LMM från en identisk bil som du vet har korrekta avgasvärden så bör du göra det...

600 mil sen ,borde inte luftmassan ligga på höga värden då ? (Rimliga värden nu )

4 474 Inlägg
3 december 2009
LMM=LuftMasseMätare. Denna "manick" mäter hur mycket luft som sugs in i motorn, om den mäter fel så anpassar motorelektroniken bränslemängden efter den mängd luft den tror den får (alltså från LMM). Om man antar att LMM skickar signaler som säger att motorn får mer luft (syre) än vad den egentligen får, så "fettar" den på lite mer med bränsle. Lambdasonden lär upptäcka detta o talar då om för bilen att den ska dra ner lite på bränslemängden, dock så kan man inte "lambda-kompensera" ett alltför felaktigt värde från LMM. Resultat: bilen går "fett", vilket jag tycker att dina värden tyder på...

Edit: Har du kopplat upp bilen mot VAG-com o kollat live-värden på lambdasonden? Vid närmare eftertanke så borde lambdan signalera fet blandning, kanske till o med så fet att en felkod borde läggas upp...
Senast redigerat av dawwe (3 december 2009)

9 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
LMM=LuftMasseMätare. Denna "manick" mäter hur mycket luft som sugs in i motorn, om den mäter fel så anpassar motorelektroniken bränslemängden efter den mängd luft den tror den får (alltså från LMM). Om man antar att LMM skickar signaler som säger att motorn får mer luft (syre) än vad den egentligen får, så "fettar" den på lite mer med bränsle. Lambdasonden lär upptäcka detta o talar då om för bilen att den ska dra ner lite på bränslemängden, dock så kan man inte "lambda-kompensera" ett alltför felaktigt värde från LMM. Resultat: bilen går "fett", vilket jag tycker att dina värden tyder på...

Edit: Har du kopplat upp bilen mot VAG-com o kollat live-värden på lambdasonden? Vid närmare eftertanke så borde lambdan signalera fet blandning, kanske till o med så fet att en felkod borde läggas upp...

Har bosch apparatur enl. vad ja tycker borde lambdan ligga mot sitt "ändläge"och felkoda detta.5poliga lambdasonden så dom ger ej dom vanliga lambdakurvorna

4 474 Inlägg
3 december 2009
Ok...Vad säger VW, har de haft bilen för kontroll? Har du möjlighet o testa med en annan LMM så gör det!
Håller för övrigt med om att det borde finnas en felkod på lambdan, typ "out of range" eller nåt sånt... Hur långt har bilen gått, ingen 60000 milare va:)?

Edit: Audi skall det vara naturligtvis, inte VW:D

9 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Ok...Vad säger VW, har de haft bilen för kontroll? Har du möjlighet o testa med en annan LMM så gör det!
Håller för övrigt med om att det borde finnas en felkod på lambdan, typ "out of range" eller nåt sånt... Hur långt har bilen gått, ingen 60000 milare va:)?

Edit: Audi skall det vara naturligtvis, inte VW:D

Har ej talat med dom men om tycker att lmvärdena borde vara alldeles för höga då också ,bilen körd 8500 mil

4 474 Inlägg
3 december 2009
Ok...Då får du väl väga kostnaden av en ny LMM mot felsökningskostnaden hos Audi...Förresten, 5-polig Lambda? Du menar inte 5-volts lambda???

9 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Ok...Då får du väl väga kostnaden av en ny LMM mot felsökningskostnaden hos Audi...Förresten, 5-polig Lambda? Du menar inte 5-volts lambda???

Nej de menar jag inte ! ska testa upp lmmsignalen noggrannare imorgon sonden har 5 elkablar
Senast redigerat av petmot (3 december 2009)

4 474 Inlägg
3 december 2009
Ok! Jag kan bjuda på två vilda gissningar, men innan dess så förutsätter jag att du redan kollat luft/vakuum slangar på insugs-sidan...Kan det kanske vara en spridare som "läcker" (osannolikt på en bil som bara gått 8000 mil, men ändå)? Kanske vevhusventilationen som inte fungerar som den skall??

Edit: Eller kanske nån tempgivare till motorstyrningen som knasar, dvs bilen tror att den är kall hela tiden...

9 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Ok! Jag kan bjuda på två vilda gissningar, men innan dess så förutsätter jag att du redan kollat luft/vakuum slangar på insugs-sidan...Kan det kanske vara en spridare som "läcker" (osannolikt på en bil som bara gått 8000 mil, men ändå)? Kanske vevhusventilationen som inte fungerar som den skall??

Edit: Eller kanske nån tempgivare till motorstyrningen som knasar, dvs bilen tror att den är kall hela tiden...

Tack för gissningarna ! Har testat bilen mera idag så här är uppdateringen Lambda 0,95 Co 1,15 Co2 13,81 Hc 162 O2 0,00 COcor 1,16 Lmm voltsignal 1,35 Volt Bränsletryck 4,2 Undertryck 860mbar Lambdaadaptionen 2% Så enda jag ser är att O2 är för lågt men jag tror att det blir så om motorn får för mycket bränsle. testade att sänka bränsletrycket men ingen skillnad vevhusvacumet bortkopplat ingen skillnad avgasåtervinning bort ingen skillnad alstrade en luftläcka till insuget för att höja O2 till ca 0,2 = perfekta avgasvärden !! På ngt vis ser det ut som att den skulle få för lite luft  Spridarna har jag samma åsikt om som du . Men efter denna dag kan det nog vara en ide att kolla läckage på dom också tycker iallafall man borde märka de på motorgången om ngn spridare skulle läcka så mycket

4 474 Inlägg
4 december 2009
Ok! Jag har slut på ideer iaf:). Du verkar dock ha det mesta i verkstadsväg o vet vad du pratar om så felet kommer hittas, bara en tidsfråga:).Lycka till!

9 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Ok! Jag har slut på ideer iaf:). Du verkar dock ha det mesta i verkstadsväg o vet vad du pratar om så felet kommer hittas, bara en tidsfråga:).Lycka till!

Ja de har jag och har nog varit med ett antal år i bilbranchen men mina egna ideer börjar lida mot sitt slut...vet du ngt annat forum el dyl. där man kunde kolla

4 474 Inlägg
4 december 2009
Det finns mycket duktiga individer på www.autopower.se (BMW sida, men du kan säkert ställa en allmän fråga där om du mörkar vilken bil det gäller. I praktiken kan vilken bil som helst råka ut för dina problem, dessutom kommer säkert en hel del saker från samma leverantörer när det gäller Audi och BMW). Utöver detta har du säkert flertalet tyska forum, är själv medlem på www.passat35i.de o de är otroligt kunniga, fast det diskuteras mest Passat B4 (88-96) där...

9 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Tack för upplysningen

Sök