Tvätta efter polering

Mr Pipen
14 november 2009 · 123 Inlägg

läst lite att man tvättar bilen med hd-grön så inga rester finns kvar innan man vaxar.

Kan man inte köra med kallavfettning eller liknade då hd-grön inte finns lika lätt att få tag på. Blir resultatet skit om man tvättar bilen med vanlig avfettning innan vaxning?

Volvo v40 "2.0T" (2000)
Nicklas-med-ck
14 november 2009 · 272 Inlägg

Nej, det kommer bli bra. Lägg först på kallavfettning när bilen är torr och lägg sedan på vanlig alkalisk avfettning.

EDIT!

Läste lite snabbt innan, såg att du skrev EFTER polering nu. Då vågar jag inte svara på det. Men varför avfetta mellan polering och vaxning?

Senast redigerat av Nicklas-med-ck (14 november 2009)

Remiss
14 november 2009 · 1 339 Inlägg

Nicklas-med-ck skrev:
Nej, det kommer bli bra. Lägg först på kallavfettning när bilen är torr och lägg sedan på vanlig alkalisk avfettning.

EDIT!

Läste lite snabbt innan, såg att du skrev EFTER polering nu. Då vågar jag inte svara på det. Men varför avfetta mellan polering och vaxning?

Det är för att få bort alla polerrester. Då fäster nämligen lackskyddet bättre.

Jag brukar använda
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=318

som är gjort för just detta ändamålet.

Mr Pipen
15 november 2009 · 123 Inlägg

Finns de inte nåt medel på mekonomen som funkar?

Volvo v40 "2.0T" (2000)
Tobbe_n
15 november 2009 · 252 Inlägg

brukar tvätta med kallavfettning o lite schampoo lägger avfettningen på bilen sen häller jag schampoo i svampen för att bryta ytspänningen o sen svampar jag bilen spolar den ren o torkar den med ett sämskinn eller microfiber.. brukar då fungera riktigt bra så.

Gti-r
Mr Pipen
16 november 2009 · 123 Inlägg

blir att göra så då hd-grön verkar vara svårt att få tag på, om man inte skickar efter från internet.

Volvo v40 "2.0T" (2000)
mickey
17 november 2009 · 247 Inlägg

alkalisk avfettning sedan shampoo utan något vax eller annat glansmedel i.. kallavfettning/petroleumbaserad avfettning är inte gjord för att lösa upp tex polermedelrester.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
NissanMotorsport
17 november 2009 ·

HD-grön finns på våran statoil butik.. men kanske är olika på butiker?..

Speedman Bilvårdsexpert
17 november 2009 · 663 Inlägg

Denna m etod fungwerar så länge det inte är en uppolerad matt, solid lack. Vid tvätt utan lackskydd så kommer ytan mattas en aniung och tappa sin glasn den hade innan tvätten.

Behöver inte vara HD-grön. Någon alkalisk avfettning av bra kvalitè räcker.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Mr Pipen
19 november 2009 · 123 Inlägg

tackar för alla svar big_smile

Volvo v40 "2.0T" (2000)
tjox Däckspert
6 december 2009 · 298 Inlägg

mickey skrev:
alkalisk avfettning sedan shampoo utan något vax eller annat glansmedel i.. kallavfettning/petroleumbaserad avfettning är inte gjord för att lösa upp tex polermedelrester.

Jag är lite okunnig inom detta, vad är det för skillnad på alkalisk avfettning och petroleumbaserad.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang