Köpråd: Bil max 60 000 kr, ska ha den i ca 1-3 år.

Kesler
6 december 2009 · 3 650 Inlägg

Köp bilen innan du börjar fråga hur man byter olja osv..när du väl fått svaren på dina frågor är bilen såld. Men en fullservice e väl de första jag skulle göra på bilen, motorolja + låda, luftfilter soppafilter, tändstift m.m

Rquired Allmänt envis
6 december 2009 · 12 512 Inlägg

ferato skrev:
Ursäkta, 286 är det.
Nu har den visserligen gått 21 000 mil, men det gör nog inte så mycket eftersom jag inte kommer ha den en längre stund. Vad kan man göra för att få den friskare?

Finns det inget som gör att man kan rensa rör och sådant som tar bort massor med smuts och onödig olja osv för att få den den renare.

21000 mil är ingenting för den bilen, förutsatt att den sköts rätt. Och är den inte rätt skött så chansa inte utan leta vidare. M60 har en svaghet man skall kontrollera, men allt detta stor under begagnatguiden för respektive modell på www.autopower.se smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Eberlund VW Ägare
6 december 2009 · 1 011 Inlägg

Nu vet jag inte alls hur din ekonomi ser ut men normat läser man på universitet så har man inte överfett men pengar så då kanske inte en M5 är det mest naturliga valet pga hög ägandekostnader.

Sen skulle kanske inte en jättetrimmad bil vara så perfekt heller eftersom en trimmad motor ökar risken för delar som går sönder och medför oförutsedda kostnader.

Personligen kan jag intet annat än att rekomendera Passaterna. Väldigt mycket bil för pengarna.

Sedan är ju inte Saabarna helt fel heller. Andrahandsvärdet på Saab är ju helt värdelöst vilket gör att du får en relativt ny bil för inga pengar.

Henrik Eberlund
ferato
6 december 2009 · 33 Inlägg

Timmyboy skrev:
den såg riktigt fin ut, rullat lite över 20. Tänk bara på att försäkring och bensin/reperations kostnader är ganska saftiga. Men det är de värt wink

Finns någon tillsats du häller i oljan, så låter du den stå på tomgång 10-15 minuter, sen byter du olja och filter. Då tar den bort mycket skit som samlats med åren. Sen tändstift/kablar, luftfilter och liknande kan göra stor skillnad smile

Hur mycket kan försäkring och bensin ligga på per månad, säg om man tar ut bilen varje helg eller så.

286 HK ligger den på papperet, efter en 20 000 mil kanske man skulle säga att den ligger på 240. Med denna tillsats, ny kablar, tändstift och sportluftfilter. Kan den komma upp till 280 igen?


Riktigt sugen på bilen, Ser bra ut, drar nog lite mycket bensin men mycket Hästkrafter vilket gör den rolig att köra.

ferato
6 december 2009 · 33 Inlägg

Jag undrar även vad en fullservice kan ligga på. Vill gärna köpa bilen, men köp kommer vara aktuellt om 1 månad. Vill bara bestämma mig i förtid.

Som någon sa tidigare så är andrahandsvärdet på Saab skitdåligt, kanske hittar man en bra saab.

Förövrigt är det väl 282 HK på 540 och inte 286.

Senast redigerat av ferato (6 december 2009)

Rquired Allmänt envis
6 december 2009 · 12 512 Inlägg

ferato skrev:
Jag undrar även vad en fullservice kan ligga på. Vill gärna köpa bilen, men köp kommer vara aktuellt om 1 månad. Vill bara bestämma mig i förtid.

Som någon sa tidigare så är andrahandsvärdet på Saab skitdåligt, kanske hittar man en bra saab.

Förövrigt är det väl 282 HK på 540 och inte 286.

286hp på alla årsmodeller av E39 och E34 enligt www.autopower.se (under "modellguiden") i alla fall. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang